2011-02-03

Tankar

Front Böj

Någon sa att man bara ska göra få repetitioner. Det känns förnuftigt. Det är helt ovärderligt viktigt att sätta upp lyftet OPTIMALT. Clippen illustrerar poängen perfekt. På 107an får jag inte in tillräckligt med luft, får inte fram höften och får inte upp bröstryggen helt. (bra Q - knip ihop mellan skulderbladen) Ryggen dippar mycket riktigt på väg upp. På 110an får jag till det väldigt bra. Som synes. Den bli långsam men tippar inte. Jobbar från nu med hypotesen att det är mer eller mindre HELT BORTKASTAT att göra slaskreps där man tappar bröstryggen. Reps på över 3 speciellt raka set fuckar med formen. Vill komma bort från det. I synnerhet i den här övningen.

Programmering

Är helt insnöad på programmering nu. Maximal ökning av styrka med minimal ökning av massa är uppgiften. Styrka i vadå? Tja, böj, mark och bänk. Tex. Låt tipsen strömma in. Lutar just nu åt att en Westside variant skulle vara lite överlägsen. Men var kan man träna så? Det finns inga bra gym.

Onsdag

Lite "känna på kroppen" efter allsvenska debuten.
3 positions ryck
40kg x 3 (rostigt)
Front Böj
95, 100, 105, 107.5(pr), 110(pr) Fem lyft över 90%. Kändes okej.
Push Press, från block
85x2
90x1
85x3
Några missar lite här och där. Har glömt bort allt. PPar 5kg mer än jag pressar. Holy christ.





9 kommentarer:

David Englund sa...

Nämen ser man, någon sa att man skulle göra få rep, vem kan det vara?

Jag skulle inte trycka ihop skulderbbladen vid frontsquat, för då försvinner hyllan som stången ska ligga på. Bättre att tänka upp med bröstet och upp med armbågar.

rackempackem sa...

tror faktiskt det var hos martin jag snappade upp det först.. han hade fått det från greg everett he, he..

och, du har helt rätt. tänkte fel om skulderbladen. men såhär: man kan tänka sig att kotorna i ryggen mellan skulderbladen trycker ihop, håller fast varsin enkrona. tycker den bilden funkar bättre ibland än att fokusera på bröst upp. armbågarna bra fokus också såklart. provade faktiskt att släppa allt utom två fingrar på stången nu, det hjälpte..

J sa...

Tycker du inte att du fokuserar väl mycket på programmering? Det var väl inte mer än två månader sen som dui började Greyskull LP? Eller du kanske har maxat ut den redan.

Varför vill du inte öka i massa? Du är väl förhållandevis lång, +180cm?

rackempackem sa...

j-
1. självklart fokuserar jag får mycket på programmering. det här är en hobby, ett intresse. som jag fokuserar alldeles för mycket på. och det är underbart!

2. därför det är fult att vara stor.

J sa...

1. Härligt. Fokusera vidare i så fall. Dessvärre har jag inga tips att ge. Jag är en sån Oly kille utan koll.

2. Fult, haha. Okej. Alla är vi olika

Jocke sa...

Men SAK maste val funka for Westside? Atminstone om man haller sig dar nar det ar human folkmangd?

Ett powerrack skulle ju vara onskvart for att fasta gummiband, men gatt om klossar och grejer finns det. (lite gummiband och brador far man ju rakna med att fixa fram sjalv)

Westside ar fantastiskt kul! (mycket roligare an Wendler, men mycket mindre tillgangligt ...)

rackempackem sa...

Jo det funkar nog hyggligt om man skaffar lite prylar.

Powerrack
Gummisnoddar
(kedjor)
(Safety squat bar)
Manta ray

Men viktigast av allt är nog att ha minst en täningspartner på ME dagarna.

Martin Altemark sa...

Ludde, det är vid arbete över huvudet som skulderbladet i första hand ska tryckas ihop.

rackempackem sa...

martin-
du har rätt. om du läser mitt svar till david ovan så ser du att jag korrigerat det redan. jag tänkte fel. jag ångrar mig.