2011-01-28

Allsvenskan i styrkelyft

Jocke bangade segerbiran. Vad är 532,5 kg? Knappast värt att fira om man är stark på riktigt. Ja, ja. Eller var det för att bli först på nätet med den här utförliga rapporten?

Kopierar skamlöst bloggformatet som vedergällning.

_Uppladdning
Låg magsjuk hela Onsdagen. I sängen alltså. På riktigt. Vätskan gick rätt igenom kroppen. Dock trängde den inte upp ur topplocket. Som förberedelse för det satt jag på akuten natten innan för att kolla upp konstiga ryckningar i bröstet (just det, vänster sida). Farbror doktorn trodde nog att det var ytliga muskelryckningar snarare än förmaksflimmer som delar av familjen befarat. Ja, ja.. Dom säger vad som helst för att bli av med en under nattskiften. Toppade formen med att vakna upp på tävlingsmorgonen med ganska rejält ont i svalget/halsen. Försökte peppa upp med vitt ris och biff tittandes på den här videon av när Branch visar hur man går lös på ett byggargym med stil. Lämnade en lätt känsla av illamående bara det. (den här ursäktsharangen är nästan värdig den här mannen. Når inte upp till mästaren dock)

_Invägning
85,2kg. På kvällen alltså. Magsjukan hade gjort sitt. Har legat på stadigt över 86 på kvällarna ett tag nu. Lite lustigt är att Daniel i laget vägde in på exakt lika mycket och Calle vägde in på 85,6. Lill Jocke låg på futtiga 80 blankt trots desperat bulk. Futtigt, jag vet. Förmodligen frustrationen av att väga så lätt som ger lite extra pulver i grejerna.

_Taktik/mål
Siktade på PR i allt. Men - ville framför allt missa minimalt med lyft för att få lite erfarenhet av att klara tävlingssignalerna i skarpt läge. På samma gång så ville jag ju inte låta det gå ut över totalen för mycket om jag missade PR-försök vilket gjorde att jag var typ tvungen att tangera på vägen upp. Klantade till det en gång skulle det visa sig.

_Ben
Kändes riktigt bra på uppvärmningen. Inte alls så tagen av sjukdomen. Väldigt bra besked att få naturligtvis. Sista uppvärmningslyftet på 120.

135 - var lite nervös att jag skulle bli döv för signalerna men det var inga större problem. Bra lyft. Direkt efter man var klar med lyften så avkrävdes man vikt för nästa lyft. Detta var jag inte riktigt beredd på och det vållade lite trassel.

145 - Kändes också bra. Höjde först till 150 men ändrade mig just efter till 155.

155(PR) - Också riktigt bra. En nyfunnen Q, att "slide your nipples down the wall infront of you" har hjälpt rejält. Tappar inte fram stången över tårna längre. Ett av de bättre lyften jag gjort. 2x BW känns inte som science fiction längre. Bad Jocke om upppeppning vilket kändes bra. Tog tom en sniff amoniak för första gången, satan i gatan, tur att jag inte drog in mer, starka grejer det där.


_Bänk
100 - Valde att inte få avlyft. Ändrade det till kommande lyft. Kändes väldigt lätt. Kom ihåg domarsignalerna också. Sedan kom den stora fuck-uppen, valde att höja till 105, ångrade mig till 110 (gammalt PR) men för sent. Mao så var jag tvungen att sätta PR i sista för att inte tappa på totalen.

105 - Avlyft den här gången. Inga problem. För lätt andra lyft.

112,5(PR) - Fail. Gör en jättetabbe på väg ner med stången, syns tydligt på videon. Får för mig att banan på stången är fel, korrigerar neråt varpå ekipaget svajar till, klarar nästan på väg upp ändå men tyvärr. Lite surt. Kanske var jag lite överladdad pga att de tre lyften just innan var bommar.


_Mark
Började vid det här laget bli ganska sliten. Tävlingen rullade på mycket snabbt. Laddningen kostar på. Otroligt kul dock. Naturligtvis var siktet inställt på 200. Allt andra vore en lögn.

170 - Valde att börja ganska lätt för att spara lite krut. Tänkte lite på 180 men visste att jag ville säkra 190. Kändes bra. Men marklyft är marklyft så det är ju alltid tungt på något vis. Väger skiten över hundra så måste man ju lika förbannat spänna till grejerna lite grann. Mycket raffinerat att det slutar med marken.

190 - Kändes bra. Mycket bättre än 190 senast. Hoppet lever.

200 - Valde att psyka upp riktigt rejält, hela pajasarsenalen åkte fram. Mer amoniak. Men vågade inte ta av mig tishan. Hade blivit allt för genant om jag hade missat. Lyftet kändes bra. Tungt såklart. Men bra. Tävlingens högsta bänk sa åt mig att det inte var max. Tar med mig det.


_Styrkelyft
Så in i helvete skoj. Alla ni tramsiga kondisbögar därute som hoppar runt i cirklar och stressar - kom in i matchen nu. Stöd er lokala SL-förening. Dom behöver det. Ni behöver det. Och sjung lovsongen till "klassiskt styrkelyft" (RAW alltså. Det där med dräkter och lindor är ju en stor mörk återvändsgränd). Ni kommer inte ångra er. Det är skoj. Ett exempel är lokalen vi tävlade i ute i Järfälla. Dom har fått skära ner på verksamheten år efter år med krympning av lokalen som följd. Man behöver i många fall inte återuppfinna hjulet. Det står drivor av skivstänger och bumpers runt om i landet i tyngdlyftnings- och styrkelyftarklubbar. Och det till en - struntsumma. Det är praktiskt taget gratis. Gå med i klubbarna, engagera er, ta del av kunskapen som finns där, avkasta det som är strunt och påverka träningen i den riktningen ni vill. "Garagegymmet", "Boxen" har redan etablerats för decennier sedan i det här landet. Låt dom komma till liv igen!

_Pounds
Lingen upplyste som avslutning på gårdagen att totalen jag kom upp i 460kg trots bänkfadäsen räkte fram till en liten milstolpe - över 1000 lbs. Man får va nöjd med det lilla.

17 kommentarer:

Bear sa...

Bra jobbat och din lovsång får mig nästan att lyfta den där 200-hundringen jag rimligtvis borde fått överstökad för 1 år sedan. MEN det är ju totalt onödigt för mig, får bli till sommaren eller nåt, eller så kanske jag ökar vikten och tänker på 205 ett år. Kanske funkar?

Roligt med föreningar, fram för det ideella, roligt att höra att du engagerar dig!

Martin Altemark sa...

Bra jobbat och grattis! Och grymt att du hittat nåt som du gillar och vill stödja. Jag lovar dock att konditionsbögar, som hoppar i cirklar också har det ganska knapert, och - tro det eller ej - inte håvar in storkovor, men driver något för att dom vill sprida en glädje för något som dom brinner för. Och kanske tillochmed skapa något eget?

Precis som Björn säger: jättebra med föreningsliv - jag har tex jobbat inom det i 10+ år (Björn har också en mångårig tid inom detta), och all power to styrkelyftarföreningar, tyngdlyftningsklubbar, fotbollsklubbar, kampsportsklubbar och allt vad det är, men jag tror nog snarare på en samexistens för dom som gillar idrott, motion och hälsa än att ställa det ena mot det andra. Så jag väljer som sagt att tycka att det är grymt att du engagerar dig, och samtidigt låter jag mig tycka att det är grymt att det finns folk som engagerar sig i andra saker också, som nu du kanske inte gillar.

Peace etc. Mångfald, inte motsättningar. Det finns nog plats för alla, hoppas jag iallafall.

David Englund sa...

Grattis till 1000 pounds, grym första tävling! Ffa väldigt stabila böjar!

Det trodde du inte när du låg därhemma och lät ynklig dagen innan? :)

Martin:Har inte du lärt dig att det är lönlöst att argumentera med Ludde när han har snöat in sig på något?

Jocke sa...

Bra jobbat! (om jag glömde säga det på plats)

Kul post också, du ger dig ju på alla, inkl mig. Du glömde Calle, men han är väl inte i blogosfären förstås.

Utan att förstå mekanismerna i detalj så är uppenbart gym omöjligt att driva i föreningsform, och då blir återväxten inom lyftsport därefter. Har du 800 medlemmar på ett gym med bra lyftareor kommer en bråkdel (dvs minst 20) börja tävla. Som läget är nu måste man på egen hand få den konstiga idén att tävla och sen leta upp klubb, vilket är svårt om man bor i stan, ännu svårare om man bor i en bonnhåla utan klubb.

Jag tror att klassisk SL kan ge det en uppsving, tanken att komplementtävla bara för att man ändå tränar grenarna (jag är egentligen mer i den kategorin) ligger närmare till hands.

Dessutom, oavsett vad dräktballerinorna sa för fem år sen när rawlyftning var science fiction - att hålla på att ta på sig trånga dräkter för att lyfta kan inte tilltala mer än 1% av potentiella rekryter. Och allteftersom materialet blivit mer potent (säg att de gått från att ge 5-10% till 20-40% under 20 år) så kan man inte börja raw och tro att man på någon nivå kan konkurrera med dräktlyftare.

Hoppsan ... dags att dra ett andetag.

Jo, och så biran ... du vet inte hur det är att vara löneslav i kapitalets saltgruva. Ragla hem efter precis lagom mycket öl med en bil parkerad i fel stad är andra förunnat :)

Vi får se om vi kan planera upp det på nåt annat vis i maj, ska se till att testköra pubben på hörnet innan dess.

Jocke sa...

"De" tvingade mig att vara tredjepassare på din tredje böj. Syns ganska tydligt hur nödvändigt jag tyckte det var :)

J sa...

Bra jobbat, verkligen. Antar att du fick mersmak och kommer fortsätta tävla under våren.

Instämmer, bor man i sthlm och är intresserad av att lyfta tungt är SL/TL klubbarna överlägsna. Kunskapen finns och det kostar typ noll och inget. Därför tycker jag det är roligt när CFN anordnar "work shop" i OL under en dag för typ 800 spänn. På de flesta klubbarna kostar ett årsmedlemskap runt en lax och då har du nybörjarträningar tre ggr i veckan. Det blir ~150 pass/år för nästan samma pris. Klubbarna blöder och om tillväxten inte ökar har nog de flesta gått i graven om 5-10 år. Det är jävligt synd.

Jocke sa...

Klubbarna får börja dela ut diplom för varje nybörjarträning så kanske det ordnar sig?

Sen är det nog så att det finns en uppfattning att man får vad man betalar för. Och då verkar ju pynta ut en slant för en endagarsworkshop mer tidseffektivt än att hålla på och gneta med en massa träning.

Ludde - jag misstänker att du sprängde en annan barriär också 300 poäng, men lita inte på mig.

Bear sa...

Jocke: Det skulle absolut gå att driva ett gym ideellt i föreningsform. Det kräver dock stort engagemang och vilja från många inblandade, nu sliter ett fåtal ut sig, ett klassiskt problem inom föreningsvärlden.

J: CF Nordic lånar ut sina lokaler till Anders Lindsjö från Eleiko som håller i en seminariedag. Naturligtvis är det väldigt roligt med ett sådant initiativ!

Ludde: Återigen, grymt jobb! Den här tråden skulle så klart handla om din hjälteinsats, trots att tischan aldrig åkte av, och inget annat. Over n out!

J sa...

Bear: Det var ingen kritik mot CFN. För mig får de gärna kapitalisera på vad de vill. Jag menar bara att en sådan "work shop" är onödig och dyr, kanske inte för tränare, men för deras atleter. Eftersom det räcker att ta tunnelbanan en station västerut och närvara på nybörjarträningarna hos SAK, två ggr i veckan hela året för samma pris som för två workshopar

rackempackem sa...

herregud. hade inte kunnat drömma om att vår norra förort skulle bli så upprörd av det här. antar att det är priset man får betala för man lämnar över bedömningen om vad som ska läsas med en smula distans till sin läsarkår. (läs: smilies)


bear-
tänk. att man skulle bli före den stora björnen till flera hundra var sannerligen ingenting jag kunde drömma om för några månader sedan. i ditt första inlägg försvarar du ideellt arbete och i ditt sista inlägg dömer du delvis ut organisationsformen som den lates profit på den flitige. som det varit hittills med Reebok CF så har det byggts upp till den största delen med hjälp av ideellt arbete. (bla vårt) vem profiterar på det? vi vet nog alla svaret på den frågan.

martin-
till att börja med. jag menar inte att man per automatik är homosexuell bara för att man tränar kondition. (men såna där shorts med hög slits dom har när dom springer maraton gör mig lite misstänksam)jag tror dock till skillnad från dig att det inte finns plats för alla. jag tror på allvar att SL, TL - klubbarna är utrotningshotade. och jag tycker att vi som är inspirerade av all-roundträning har ett ansvar, alt. gör oss själva en björntjänst om vi låter dom dö. istället kan vi få dom att blomstra upp på nytt. som J gör oss uppmärksam på: 800 pix för en dag i jämförelse med ett helt års medlemskap och nybörjarträning för dryga det är helt GALET!. jag kan inte se att det ligger i någon annan en en cynikers intresse att göra folk som är intresserade av Reebok CF uppmärksamma på det. jag har inga problem att förstå att det är svårt att få det att gå ihop i uppstarten av ett kommersiellt, "alternativt" gym. skulle vara mer benägen att pusha det om det inte var en av värdens största skotillverkare som var på toppen av näringskedjan. ni behöver inte reebok martin. ni är så jävla bra ändå.

Primal Fitness Uppsala Forever!

david-
synd att du inte kom förbi.. nästa gång!

jocke-
tack detsamma. sjukt imponerande att du satte alla nio lyft. sista bänken var epic.

principen är att slå på dom som är starkare. (reebok, jocke, the beast) skulle aldrig drömma om att mobba dig efter ett klubbmästerskap i press! :) (sedär en smilie!!!:))

och vad det gäller din sista anmärkning om saltgruvan -

Touche!

J-
bra analys!

nu har man väl skitit i det blå skåpet igen. men-

det är ju så tråkigt om alla bara runkar av varandra hela tiden. fram med starka och OLIKA åsikter.

martin och björn - jag hjälper er gärna med vad jag kan stå till tjänst med. ideellt. men jag jobbar ogärna gratis åt Adidas.

Ola sa...

Det här var också riktigt rolig läsning! Grattis till en väl genomförd tävling!

Diskussionen i övrigt påminde mig om att jag måste ta mig till Sumpan då och då (och att tyngdlyftning numer heter något annan om man bedriver näringsverksamhet?).

Bear sa...

Ludde: Stor? Du är blev ju större än mig för längesen och nu har du även blivit duktigt stark som sig bör!

Fö dömer jag inte ut föreningar, inte ens delvis. Bara att engagera sig och göra ett handtag om man vill hjälpa en klubb att överleva och utvecklas. Tyvärr är det oftast ett fåtal som gör detta.

Fit 4 50 sa...

Jag vet inte vad ni säger men jag blir iaf sugen på att köpa ett årskkort på min närmaste lyftarklubb! Var ligger den förresten?

Jocke sa...

I Mockfjärd... ;)

AK sa...

Ludde: Du måste ha Bajen dräkten på dig nästa boulder session. Alternativt skänka den till mig.

rackempackem sa...

ola-
f-skatt-lyft? och- gör det åk ner och städa muggen i sumpan!

bear-
åja.. skulle inte bli förvånad om du får visaren att trycka sig över 85 på en rättvis våg nuförtiden? men et är klart för er crossfiters är ju kroppsvikten betydelselös på tävling.. eller vänta nu, inte längre va?

helt riktigt- bristen på engagemang är i många fall ett problem.

force-
borde ju finnas nåt i farsta. väldigt mycket styrkelyft över farsta.

ali-
det är en SAK-dräkt faktiskt. men jag ska dra på den på nästa derby!

tsquat sa...

puss!