2010-11-29

i närheten av BW

Liten gymrapport igen. Lördag. Böjen har blivit tung. Segt fjärde rep alla set så jag kycklingade ut på femmorna. Fortfaranade osäker på hur jag ska dumpa en hårig low bar. Pressen är ju galen nu. Hajar inte riktigt. 75an gick upp upp helt utan att tappa hastighet. 80 var ett tekniskt sett ganska dåligt lyft så det finns hopp om att målet kroppsvikt är alldeles runt hörnet. Om det nu inte visar sig att jag gått upp något fruktansvärt i vikt. Måste ha en våg. Sist vägde jag 82.

Nu blir det reset av böjvikten. Även pressen ska ner men jag kanske provar ett pass till. Bänken ska snart över till microhöjningar. Troligen går jag över till att reppa ut sista setet i böj och press också, dvs den programmeringen nätet kallar Greyskull LP.

squat 130 x 4 x 3 (4RM PR)

press 75 x 1 (PR), 80 x 1 (PR), 70 x 6 (6RM PR)

split jerk (block) 100 x 2 (2RM PR)

18 kommentarer:

Jocke sa...

Lowbar är nog tyvärr ingen bra idé att missa solo (även om du har ganska bra hållning genom hela lyftet), utan det är passare, powerrack eller pmarginaler som gäller.

Riktigt stabilt pressande, självklart ska du gå en vecka till innan du cyklar bakåt.

Du har ingen film på blockjerksen? Det är en sån där anordning jag bara sett stå nedmonterad i ett hörn. (tror jag)

Anonym sa...

Detta är helt klart respektabla vikter, mkt bra jobbat!!

David Englund sa...

LB BS går att dumpa genom att hoppa fram,det gäller bara att vara snabb.
Film på splitjerksen önskas även från mig :)

Jocke sa...

...och det gäller att inte ha tappat hållningen alltför mycket åt good morningshållet, då är din bästa chans att dra in huvet och hoppa bakåt. Men sist jag provade det maxade jag kanske 100 kg.

Highbar är säkrare på det sättet, utan att ha någon större erfarenhet skulle jag säga att man alltid kan sätta sig i botten (återta ev förlorad uppräthet på nedvägen) och bara lägga stången bakåt.

Gäller bara att det inte finns alltför mycket PT:s, klienter, benpressmaskiner och curlstångsrack där bakom.

Ola sa...

Riktigt bra resultat överlag!

Jag kör med stången högt upp och borde kunna dumpa utan problem men använder alltid power racket, feg som jag är. Aldrig att jag vågar köra tungt utan säkring.

Hur mycket vikt ska du plocka av på böjen förresten? Visst borde man plocka av lite mer än rekommenderat om man ska börja med max reps?

rackempackem sa...

split jerken hamnade inte på film då det är en "hobby" ska filma nästa gång, tycker mig dra till minnes en liten efterpress på första repet dessutom.

det där med dumpning är oroväckande. inget power rack på klubben. men jag har nog hygglig säkerhetsmarginal. trist att behöva tänka på det dock. man vill ju våga gå ner på ett hårigt rep någon gång.

har iofs tänkt göra en high bar cykel. kankse nu..? jock du kör highbar va?

ola- ja, enligt reglerna ska jag dra ner till 117,5 men det blir kanske ett eller två snäpp till.. tankar?

rackempackem sa...

Ola- jp nämde att han gärna såg att man hamnade runt 10 reps på sista setet!

Jocke sa...

Vem bryr sig om efterpress på stötar, förutom att det står i tyngdlyftningsreglerna?

Jag skulle träna med marginal och passa på att maxa när det finns två passare där. Borde gå att hitta relativt kompetenta passare på ett sånt ställe också.

Stötklossarna går förstås inte att ställa så lågt?

Jag körde highbar, bytte till lowbar för två pass sen, för att låta ett sår i nacken läka ihop, vilket det gjort nu. Gillar båda, kanske kör båda framöver (den ena som lite volymgrej efter marklyftet)

Ola sa...

Jag kommer nog vänta med max reps på böjen minst en reset, kanske två. Vill vara säker på god form även med tunga vikter, något jag inte oroar mig för när det gäller marklyft (eller pressar). Sen plockar jag nog av närmare 20 % för att kunna reppa runt tior i några veckor?

Är det förresten stor skillnad på hög och låg placering på stången? Teorin har jag förstått, men hur är det i praktiken?

Jocke sa...

För mig är det stor skillnad, men jag är posteriorstark och quadklen. Gjorde 178 som lowbarande crossfitter och tog då 145 har jag för mig i en djup och tung, men inte maximal highbar.

Uppskattar att jag var god för 160 resp 170-175 för ett par veckor sen efter i princip ett års highbarande.

Jag tror mer att man blir bra på det man tränar på (och det man har anlag för), snarare än att det ena eller andra är bättre.

rackempackem sa...

Håller med. Upplever att det är en väldigt stor skilnad på övningarna. Hur dom slår i kroppen. Hb är läbbigt för knäna och lb är läbbigt för ryggen. Tror att jag är mer byggd för hb - starka lår, klen rygg. Ett bra själ att göra lb. Men det har molat lite nere i korset den senast tiden. Så det vore nog inte fel att köra en sväng hb. Om inte annat så skulle jag bli mer familjärt bemött av tyngdlyftarna på klubben.

rackempackem sa...

Tror tranfern lb -> dl är överlägsen också.

Bear sa...

Håller du på med hobbyfrivändningar också? Vore ju ball om du plussat på där med trots alla lowbarböj.

Ang faila så är det väl därför man "måste" ha ett powerrack för att bli stark på riktigt. Vid HB duckar jag iaf bakåt, men har väl inte gjort det på mer än 130.

rackempackem sa...

Bear- nej, clean blir det inte mycket av. Förutsätter att det ökat något, power clean alltså.. I Squat clean skulle nog hjärnan kortsluta pga komplexiteten i rörelsen.. Nej, lyft ska gå långsamt annars är det mer fråga om någon sorts cirkuskonster.

Jocke sa...

Tror LB->PC är överlägset HB->PC, däremot om man ska köra SqCl+Jk så är HB bättre.

Martin Altemark sa...

Jag gillar HB mycket av anledningen att det är så lätt att dumpa. Tränar ju alltid ensam, och är så dålig (inkonsekvent/ovan) på att böja att lyft kan kortsluta även på vikter som borde gå lättare. Bra att känna sig trygg.

Har aldrig upplevt knäproblemen jag inser kan komma av att inte koppla in postkedjan lika mycket heller. Kanske kommer.

Jocke sa...

De enda knäproblem jag haft av HB var precis i början, typ vekhet som måste lämna kroppen (efter 15 år av att knäböja på ett annat vis).

Dock är det vanligt med kackiga knän bland tyngdlyftare. Men nånstans "måste" man ju gå sönder om man tränar på gränsen.

AK sa...

Fakin A kompis. 80 pannor är respect!
Go 4 BW!