2010-12-21

The Squat

















I fredags kunde jag inte låta bli att mixtra lite. Med fotisättningen alltså. Har testat lite bredare förr men det var länge sedan så jag känner mig nödgad att dela några tankar.

press 72 x 4, 5, 5 (5rm pr)
squat 120 x 4(!), 5, 8 (8rm pr)

Pressen är inte mycket att orda om, svårt att gnistra till innan man är varm ordentligt. 4an var seg så jag rackade. Kom sedan igen. Första böjsetet alltså med breda fötter. Jättelätt 1a sedan värre sedan och tvärtungt fjärde, rackade. Ovana? När jag satte 1rm (140 tveksamt djup) så hade jag brett också? Är det något som gör att det är lättare att göra få reps med brett? När ryggen börjar fälla lite med bred stance så är det game over men så är det inte med lite smalare. Med smalt menar jag då hälarna lite mer än axelebrett. Har även bredare grepp när jag provar brett, stången längre ner.

Wendler har en utläggning om ämnet i den här podcasten. Typ: om man inte har dräkt så ta för fan in fötterna lite. Ja.. förnuftigt.. och någonstans visste man ju det men man ska ju hålla på och fixa och ha sig.

Måndag då. En stark (dl 250, sq 240 med dräkt, bw 74) kille, gammal SLare var där idag och gav lite nya tips som var ganska bra.

squat 122,5 x 5, 5, 10 (10rm pr)

Och det var baskemej bara att det var så obekvämt att bli andfådd som gjorde att jag rackade sista setet. Kul. Hittade perfekt fotisättning. Att det kan vara sådan skillnad? Två nya avgörande Qer hjälpte:

1. Blicken/huvudet högre, uppåt en bit alltså, och inte rakt fram. Har aldrig vågat prova det förr konstigt nog.

2. Börja blåsa ur luften på väg upp. Har tidigare envisats med att hålla luften hela vägen upp.

Jag tror att båda dom där tipsen får hänga med ett tag. Kändes lättare faktiskt. Kanhända så gäller tips 2 bara om man gör högre repsantal, någon som vet?

Kan avslutningsvis konstatera det självklara - om man är intresserad av att bli bra/bättre på RIKTIGT så är det galenskap att inte leta upp någon som kan på RIKTIGT.



7 kommentarer:

Bear sa...

Jösses! Fint jobbat! Att inte titta uppåt/vinkla huvudet är väl mest för att lättare ha en neutral ryggradsposition. Att blåsa ut på vägen upp är också ett sätt att inte bli snurrig i bollen av tunga lyft. Tips från en som kan: Greg E :)

Ola sa...

Tack för pod-tipset!

Är det Stockholms AK du tränar på? Jag behöver verkligen någon som ser över min böj-teknik, har inte fått någon hjälp sedan i maj och nu börjar det bli lite svajigt när vikterna ökar. Tänkte ta mig ut till Sumpan men jag är lat och åker ogärna så långt.

rackempackem sa...

Bear- många på klubben tittar uppåt, alltså rakt upp när dom böjer. Med då är det frågan om High bar. Ser knäppt ut. Andas ut är en keeper.

Ola- ingen formell coachning på sak. Mest oly. Tror sumpan är bättre?!

Ola sa...

OK, tack! Det får bli Sumpan då, de har ju nybörjarträning å allt.

Någon som har bra tips på hur man undviker att tappa bröstet på vägen upp?

Jocke sa...

Har Sumpan ryckt upp sig? Eller handlar det om träningstid? När jag körde där för 4-6 år sen var det mest en gubbe (både till utseende och sätt lik en på UTK) som mest snackade sönder mina pass.

Stå überbrett funkar bara med dräkt och lindor, då tycker jag man med fördel kan stå så brett att man precis kommer ned i godkänt djup.

Jag har inga svårigheter att fälla ryggen på även höga reps. HBBS-projektet har fuckat upp min LBBS lite, så för tillfället är det nästan good morning för hela slanten från start.

Titta uppåt-ish tror jag alla lyftare får lära sig.

Andas ut vetefan om jag gör annat än på riktigt tunga lyft. Kanske finns reps att hämta?

rackempackem sa...

Jocke- rip säger fokus snett ned. Wendler säger rakt fram. Alla jag stött på i Sverige säger fokus upp(ish). Tyckte det var lättare att hålla upp övre delen av ryggen som sagt.

Tror def du har reps att plocka på utandning iaf i 5+ området. Upplevde att det blev lättare att orka ladda om för nästa rep.

Ang bredd så är som sagt min erfarenhet att så brett det går (inte dräkt brett alltså) gäller för låga repsantal. Tror jag håller in lite tillsvidare på träning. Satsar på djup med marginal.

Ola sa...

Har ingen aning om STK ryckt upp sig eller inte, men jag vet att de har renoverat lokalerna. Det är det enda stället i Sthlm jag hittat där det finns kunnigt folk tillgängliga för instruktioner på regelbundna tider. Finns det fler ställen tar jag gärna emot tips!?

Jag har förresten lärt mig att titta rakt fram. Ska pröva att titta lite mer uppåt för att inte tappa bröstryggen nästa gång jag böjer.