2009-12-21

20091221, C2, W2 - DL

Tiden har sin gång. Solen går upp. Det blir kväll. Snön faller ner. Stannar kvar på marken i form av drivor. Om det är tillräckligt kallt. Annars blir det slask. Dagarna går. Veckorna. Månader. Åren går. Man blir inte yngre. Ibland känns det som om man lär sig ett och annat på vägen. Ibland är det nästan tvärt om. Vi lever livet. Allihop.

Se där, några ord på vägen. Har äntligen hittat perfekt form på överskrifterna nu också. Så får det bli.

_3 x 15 obrutna Double Unders
1:43
Gör dom efter en noggrann uppvärmning.

_Dead Lift C2, W2
100 x 3
112,5 x 3
127,5 x 12
Total teknikomläggning. Tips från David är att spänna till låren i inledningen av lyftet. Baby B tjatade om att skjuta fram höften aktivt så fort stången passerat knäna. Mycket bra tips båda två. Tänker också på att inte böja nacken så mycket som jag gjort förr. Tycker själv att formen på lyftet har blivit lite bättre genom detta. Kommentera gärna vad ni ser! Ryggen rundas lite, och övre delen av ryggen rundas mycket. Känns dock inte som det är så skadligt. Kul med förändring.

_3 position Power Snatch varannan minut i 20 minuter @40kg.
Vi la dom här efter marklyften idag och gav oss själva dubbelt så lång tid. Måste nog bli så här om vi ska upp i vikt. Här tar jag också mer än gärna mot tekniktips om ni orkar kolla. Tycker själv att det har börjat kännas mycket bättre. Svårt att sortera ut vilka q'er som är viktigast. Som sagt, tipsa gärna!




6 kommentarer:

Fit 4 50 sa...

Go, go, go!!!

Bear sa...

Grymt jobb, distinkt teknik och svallande hårman! "Tyvärr" tyckte jag det såg bra ut (även om man kanske inte måste stampa så hårt), men sen så brukar ju jag också bli sågad när jag lägger upp filmer. Hehe.

David Englund sa...

Lite grejer som jag ser med en snabb överblick bara:

DL
Nacken bra
Pressa ännu hårdare med framlår i starten,behåll pressen med framlåren tills du passerar knäna då du skjuter fram höften som Mr.X snällt gav tips om.

Snatch
Den stora teknikmissen med rycken tycker jag är att inget lyft är det andra likt. Ibland missas höftextensionen,biland åsnekickar du,ibland blir fotpositioen vid landningen helt fel.
Mitt råd här är alltså att få alla 30 ryck att se så gott som likadana ut.

David Englund sa...

Stark mark förresten, tycker du borde kolla vad du har för nytt 1RM där i år. Minst 160 tror jag, då får du ju lite andra wendlersiffror att gå på.

rackempackem sa...

bear:
du har nog rätt i att jag borde tänka mindre på att stampa än att kicka med höften.

david:
tusen tack. tar med mig tipsen. ojämn är bara förnamnet. ska tänka på det. bestämma mig för några få saker, hålla koll på dom och jobba på jämnheten.

vad det gäller DL så har du nog rätt i att mitt max ligger högre än 150 idag. men jag vill behålla samma progressionshastighet dvs + 5 kilo varje cykel under alla 16 (eller 12?! om jag tröttnar) veckorna. tror det är förnuftigt då jag kan jobba på tekniken bättre när det är lite lättare. men det är inte utan att jag blir lite nyfiken på var jag ligger nu. hm..

rackempackem sa...

postar vad martin sa på twitter också. 4 futere reference:

@crossfituppsala nope.. sounds strange :) about 4 hours ago from Twitterrific in reply to crossfituppsala
* Delete
6. Martin Altemark crossfituppsala

@rackempackem tried neutral? ;-) about 4 hours ago from TweetDeck in reply to rackempackem
* Reply
* Retweet
7. rackempackem rackempackem

@crossfituppsala in fact it is the opposite. lokking down feels great but leaning head back feels bad.. about 4 hours ago from Twitterrific in reply to crossfituppsala
* Delete
8. Martin Altemark crossfituppsala

@rackempackem I would imagine the looking down while pressing up is not very good for that neck of yours. about 4 hours ago from TweetDeck in reply to rackempackem
* Reply
* Retweet
9. rackempackem rackempackem

@crossfituppsala thanks. very good q's. dont no bout the looking down, just feels good. will try straight forward. the chest up q also beno! about 4 hours ago from Twitterrific in reply to crossfituppsala
* Delete
10. Martin Altemark crossfituppsala

@rackempackem When going from knee go slower until finding power position. Overall looks pretty goo methinks. about 4 hours ago from TweetDeck in reply to rackempackem
* Reply
* Retweet
11. Martin Altemark crossfituppsala

@rackempackem Why the looking down at recieving? Remember back angle on start from full snatch. Too rounded. Too much DL. Chest UP! about 4 hours ago from TweetDeck in reply to rackempackem
* Reply
* Retweet