2010-01-24

dag två OLY -vilovecka?

Det var bara en gubbe lyckades tillfredställa OPT's benhårda krav för att ta sig igenom till dag 2. Så det blev ingen andra workout postad. Jag var lite inställd på att öva migi att göra två stora dagar i rad så jag hakade på gänget som ska peaka i feb för lite Snatch-övning. Blev ju inte direkt en stor dag eftersom jag ju bara lyfter tändstickor men nyttigt ändå. Roligt att notera att jag faktiskt inte var särskilt sliten sfter gårdagen tre pass.

Snatch då.. hm.. vet inte vad jag ska säga. David lär nog slita sitt hår när han ser videona. Tycker jag för första gången värkligen satsade i full snatch idag dock. Nyttigt att göra highpulls just innan. vikten känns så lätt efteråt.

Säg gärna vad du ser David!

Just det. Inspirerad av Rob Wolf (var fjärde v. - backoff, var 13e/ 14e - hel vilovecka) går jag nu i planer på en HEL vilovecka - alltså inte sätta foten i gymmet. Tror antagligen att det är OTROLIGT nyttigt. Men pallar jag psykiskt? Någon som har erfarenhet eller tankar i ämnet?

A. Power Snatch - 2-3 x 5; rest 180 sec
B. Hang Power Snatch - 2-3 x 5; rest 150 sec
C. Snatch High Pulls to sternum - 2-3 x 5; rest 120 sec
D. Snatch - 2-3 x 5; rest 90 sec

post highest load for each letter to comments
(i.e. A-175, B-180, C-210, D-185)
post as well the % of your score for C relative to score for D
(i.e. 125% of D)
2 pulls only on snatch pulls, no 3rd pull; just full extension-

-

A. 52,5kg
B. 52,5kg
C. 70kg
D. 50kg
140%

A. 40kgx3, 45kgx3, 47,5kgx3, 50kgx3, 52,5kgx3
B. 45kgx3, 45kgx3, 47,5kgx3, 50kgx3, 52,5kgx3
C. 52,5kgx3, 57,5kgx3, 60kgx3, 65kgx3, 70kgx3
D. 40kgx2(fell over on second rep), 45kgx1(fell over on second), 45kgx3, 47,5kgx3, 50x2 (lost third rep forward)

Wanted to do part 2 of the challenge today to practice doing two big days in a row. did this one instead. Felt surprisingly recovered from yesterday. I need to practice OLY so bad. Really, really, useful. Kept weights light and tried to analyze. First time ever that i really "went"for it on the full snatch. Fell a couple of times but i got some realizations from the experience.

Thinking about taking a full week of now. Just to be able to go full force next cycle. Will be difficult though. So addicted to the training now. We'll see.




2 kommentarer:

Jon Ivmark sa...

Skulle vara intressant att se rycken rakt från sidan. Tycker det ser ut som att stången tar en rejäl båge pga alltför raka armar. Elbows high and outside! Som på dina high pulls, med andra ord.

Tror för övrigt att det skulle vara superbra med en vilovecka ibland (brukar i och för sig bli förkyld ca var 3:e månad, så för mig ordnar det sig per automatik...).

rackempackem sa...

jon:
ska försöka filma från sidan nästa gång!

du har rätt om armarna, har värkligen svårt med, elbows high and outside. tack för dina reflektioner!