2010-01-06

Session med Dave

Mötte upp David på SATS Hornstull. Fick en del ovärderliga tips riktade mot min skralltiga OLY-teknik.

_Inte pumpa upp mig så jävligt innan lyften. Har mer än nog styrka i benen för att klara dessa pluttvikter. Och det är benen som ska arbeta. Att adrenalina upp sig är mer relevant i styrkelyft. Iaf tills jag rycker 100+.

_Starta mer upprätt och behålla en upprätt position med överkroppen igenom hela lyftet!!! Kändes bra. Stången kommer närmare kroppen.

_Dra mycket långsammare, ta det lugnt i första delen av lyftet.

_Komma till full höftextension men inte mer än så. Alltså inte jucka fram stången. Då är det för sent.

_"Elbows high and outside"

_Inte titta för mycket upp i första draget och att inte titta ner i slutet/landningen.

Har jag glömt något?

Sedan dagens OPT:
7 sets;
1 strict chin up
2 L Pull ups
3 butterfly kip chin ups
4 chin break vertical chin ups
5 chest to bar chin ups
rest 2 minutes
+
For total time;
AMSAP L-Sit - 3 attempts; 60 sec b/t attempts
+
For total reps;
30 sec high speed double unders, 30 sec rest x 10

post notes for chin up work, total time for L sits and total reps for DU's to comments
skill and perfection of movement, not time is paramount on chin up work
L sit is knees COMPLETELY straight for entire movement, and ankles above hips

1.
Unbroken. Lättare än vad jag trodde.

2.
30 sec - 12 sec - 12 sec = 54 sec
Sämre än förväntat. Fick kramp i högerlåret.

3.
52 (PR), 17, 25, 25, 25, 25, 25, 25, 23, 27 = 269
Mycket nöjd med jämnheten jag börjar få. Nytt PR i första setet. Men jag har ju inte direkt jobbat på maxreps. Och det är ju också helt ointressant. Klockan rinde vid 50 men jag gjorde två extra, hi, hi. Pejsade mig en smula. Mycket flåsigt hur som helst. Bra träning.

Sedan blev det frukost för David och lunch för mig. Trevligt och gott! Förutom när jag nästan juckade våra bordsgrannar i örat med min demonstration av överdriven höftextension.

7 kommentarer:

Jon Ivmark sa...

Dina pull-ups såg löjligt lätta ut. Mycket avis.

David Englund sa...

Jepp du fick med allt!

Tack för igår!

Anonym sa...

Sjukt lätta PU!!!

Ni ser ut att ha ett fint rep, var kan man hitta det? pris?

Fredrik sa...

Grymma pullups!

rackempackem sa...

tack.

anonym
claes olsson, typ fyra hunkor. vem är du?

Anonym sa...

Tack för info :-)

En träningstokig läsare som gillar din blogg och tycker ni verkar vara ett skönt gäng som är grymt duktiga. Respekt(i ordets sanna betydelse)!

Bear sa...

Värsta filmeffekterna!