2010-01-29

Vilovecka - en stund för reflektion.

"People train way to much. Most CrossFiters would experience faster and more sustainable progress with more rest."

Läste ovanstående rader någonstans på Internet idag.

Ibland undrar man om man söker information om hur man ska gå tillväga i livet eller om man söker upp information som bekräftar det man vill göra eller intuitivt tycker värkar vettigt. Eller om man, som jag, helt enkelt fabricerar information som bekräftar en inslagen väg man vill att andra ska reagera på.

Under alla omständigheter har jag iallafall gett mig själv uppgiften att inte sätta min fot i gymmet på en hel vecka. Delvis inspirerad av herr Wolf som under sin pod cast i förbifarten slängde ur sig något om att ta en "backoff week" var fjärde vecka och en hel vilovecka var 13:e/14:e vecka.

Anledningen till att jag gör det nu är att det är en övergång mellan två faser hos Coach OPT. Samt att jag känner att jag börjar komma i ganska bra form. Sist jag kände mig i bra form var innan SM och då sjöng det som ett brev på posten till i ryggen.

En annan anledning är dyrt köpta erfarenheter från mitt tidigare liv av elitträning sex dagar i vecka året runt. När jag ser tillbaka på det i backspegeln är jag helt säker på att jag hade blivit betydligt bättre på vad jag gjorde då om jag tränat betydligt mindre. (smartare är en självklarhet som jag inte ens orkar gå in på).

Man kan inte nog överskatta vad det innebär att vara riktigt sugen och hungrig inför passen. Kvalitet kära vänner. Och kvalitet är som vi alla vet synonymt med intensitet i denna sport.

För CrossFit är en sport och inget annat. Vem som är motståndare är upp till var och en. Är man inte kompetitivt lagd på något vis så har jag svårt att tro att man någonsin kommer känna sig hemma i den här aktiviteten.

En annan reflektion är att det är fruktansvärt beroendeframkallande. For real! Ingen jag känner som håller på och har blivit biten har inte vilodagsdepressioner ibland. Och nu efter fem dagars vila kan jag bara konstatera:

Att bli comfortable with the REALLY uncomfortable innebär är att lära sig att stå ut med att INTE träna CrossFit!

Smärtan i Helen är ingeting mot att låta bli att träna när abstinensen kickar in som värst.

3 kommentarer:

Martin Altemark sa...

Ojojoj så vuxen man kan vara! Det är här vårt ~halvårs skillnad syns! :-)

Jon Ivmark sa...

Om man kör 3/1 så är det väl ett rätt vanligt och säkerligen vettigt tips att köra var 4:e cykel på 50%, var 12:e helt off. Tror på det. Motivation är precis som du säger inte att underskatta.

AK sa...

Bra sagt. Börja klättra igen.