2010-07-27

chesticels/la playa 2011

Har fått en ambition att rubba min fixering vid mark, knäböj och underkropp. Läste någonstans (wendler) att close grip var mer skonsamt för axlarna. Någon med erfarenhet får gärna kommentera. Vad räknas förresten som close grip? Jag hade lillfingrarna just på den plats där räfflingen slutar på dojons budgetstång. Jag antar att det är ett standard mått.

Planen var att etablera en max fyra för att ha något att räkna procent med inför kommande äventyr.

_Close Grip Bench Press
90kg x 4
Har inte gjort en sådan tung fyra med standard grepp heller.

_A1. Close Grip Bench Press 6-10 reps x 5
A2. AMRAP Supinated Strict Chest To Bar Pull Ups x 5
-
A1. 80(7), 70, 65, 60(6), 50
A2. 15 (PR), 10, 6, 3, 4

Kan säga det med en gång - jag blev pumpad. Strict CTB är intressanta för dom kräver explosivitet från statisk position med relativt lite muskelmassa. En färdighet som blir katastrofalt försämrad i takt med att man drar på sig syra. Mycket svårt att hålla upp repsantalen mot slutet.

9 kommentarer:

Jocke sa...

Precis samma grepp som jag använder för smalbänk.

Martin Altemark sa...

Håller med on CTB pullups, dessutom noterade jag samma sak för ring rows.

Ola sa...

Har också tagit det rådet till mig då ett smalare grepp involverar armbågsleden och triceps betydligt mer och minskar stressen på axlarna.

Wendler refererar till 18 tum som ett smalt grepp. Min normala greppbredd är 57 cm men när jag kör lätta bänkpressar som assisterande övning har jag 45 cm mellan tummarna (skämmigt nog mätte jag för att förstå vad han menade i praktiken).

Samtidigt tycker jag det verkar råda viss begreppsförvirring lite här och var. För mig är ”close-grip bench press” en isoleringsövning för triceps där stången fattas väldigt smalt (säg 20 cm?) och det är ju inte vad Wendler avser.

Jocke sa...

Som avdankad styrkelyftare så har alltid smalbänk varit så underarmarna är vertikala och händerna passerar utanför kroppen. 45 cm låter bra, kanske borde vara snarare 42-43 cm för en liten kille som mig.

Ola sa...

Tack, vertikala underarmar är ju ett tydligt mått! 90-talets B&K spökar fortfarande i mitt bakhuvud.

Jocke sa...

Tja, hoppas att du eller nån av dina läsare har koll på klättercentren runt sthlm ... finns det något där det förekommer att man har barn (4-5 år) med sig? (Lilltjejen har uttryckt önskemål om att hänga med, och vore ju trevligt att slippa åka 9 mil till rockwater. Ifall man inte har andra ärenden åt det hållet...)

rackempackem sa...

Ola, jocke:
Tack för input. Sluter genast upp bakom vertikala underarmar, stryker tillsvidare begreppet CG (även om jag tvivlar på att det är ett exact begrepp), kallar det smalbänk och låter övningen glida in i programmet tillsvidare.

Jocke:
Tycker mig ha sett nån typ av "barninstallation" på k2 på telefonplan. Stället ser för mig mycket barnvänligt ut. Klättercentret i solna torde dock ligga mycket bättre till för dig? Mrjling/jonas borde ha koll då hans son typ är i samma ålder.

AK sa...

Load: Ska man tolka passet som en tyngre variant på Lynne?

Jocke: K2 är barnvänligast i stan. Övervåningens andra del är lämpligast.

Jocke sa...

Tackar!