2010-07-04

Jag: Squatade till mig ländryggshälsa.




Ryggen lite keff innan. Men Nu är den kanon. Jag: Squatade till mig ländryggshälsa.

_power clean & jerk, teknikträning upp till 60kg.

_back squat C1W2
90 x 3
102,5 x 3
115 x 4
Planen var att bara göra en trea. Men det gick inte. Glad att jag bara gjorde en fyra dock. Föredrar att göra lowbar utan OLYskorna faktiskt.

_3 rds
30s amrap box jumps 50cm
vila 30sek
30s amrap double unders
vila 30sek
-
22, 52
22, 52
21, 33
Flöt på bra. Bättre cykeltid på DU's nu.

5 kommentarer:

Ola sa...

Jag har samma erfarenhet, knäböjen verkar ha en kiropraktoreffekt ibland.

Två frågor:

1. Borde inte sista setet ha lite fler repetitioner (med tanke på att du är inne på första cykelns andra vecka)? Jag började långt under de rekommenderade 90 % av max och ligger därför på 13-15 reps. På så sätt hoppas jag öka i styrka under en längre period utan att behöva börja om (och samtidigt skona ryggen).

2. Knäböjen ser mer ut att vara "tävlingsdjup" än "träningsdjup"?

rackempackem sa...

ola:
1. jag sparade mig på det här setet. har också lekt med tanken på att sänka ytterligare men jag upplever att det INTE är skonsammare att göra fler reps på lägre vikt. tex gjorde jag 107,5 x 10 förra veckan och det setet var betydligt tuffare för kroppen. wendler skriver klart och tydligt att han rekomenderar att man inte repar ut på sista setet om man inte känner sig på topp. "pic your fights". men tack för reflektionen skall tänka lite på det där.

2. min första repetition är alltid lite grundare. vad det gäller dom tre andra repetitionerna så är det för mig ett väldigt bra djup. antagligen en fysiologisk sak men min kropp går liksom inte djupare i lowbar. i highbar är det en annan femma.

Ola sa...

Ok, antog att du sparade dig. Jag är inte heller någon vän av höga repetitioner (definitivt inte när de görs "for time" i någon vårdslös cirkel...) men vågar gå strax över dussinet givet att formen är perfekt. Är också noga med att lämna två till tre reps i kroppen enligt Wendlers rekommendationer även om jag ibland låter egot ta över när jag bänk- och militärpressar. Givet det är jag ändå väldigt positiv till att börja en (bra) bit under 90 %. Skynda långsamt å allt det där.

Har aldrig kört low bar (är rädd för att paja ryggen helt) så det var bara min otränade blick som undrade.

Ett stickspår: jag är smått skeptisk till allt fokus på hög och låg placering av stången. Så länge man tränar för välbefinnandets skull räcker det väl att knäböja på det sätt som är bekvämast?

Jocke sa...

Tumregel?
Low bar = låg (ingen) klack
High bar = hög klack

rackempackem sa...

jocke:
få se nu..
låg stång - låg klack
hög stång - hög klack
en logiskt bevandrad atlet skulle nog kunna ana någon sorts system i det där..