2011-07-12

Mer tankar från norr.



_Graham Holmberg och yoga.
Ingen pratar om världens mest vältränade människa längre. Stackare. Jag har en tes. Om man tränar sitt sinne inför den själavandring som inträffar när köttet dör (dvs Yoga), som Graham gör, så mår man nog mycket bättre i kroppen och sinnet varpå man tappar kontakten med det där självhatet som ska till för att bli riktigt, riktigt bra på att pressa sig i cirkelträning. Eller vem vet? Han kanske fortfarande är världen mest vältränade människa när Augusti är här. Konstigare saker har hänt.

_Underkroppsstyrka och bristande tillgång på skrot.
En fråga till er: om man hänger på landet typ, inte har tillgång till skivstång. Vad är det bästa sättet att träna underkroppsstyrka, drag från marken? Man kanske har tillgång till några stenar,KB, hantlar men inget riktigt tungt. Pistoler? BSS? Är det ens möjligt? Vad säger ni? Och jag menar STYRKA, inte syratålighet och sånt.

_Golfen.
Går framåt. Gick två hål på par under sensate rundan. Och så blev vi av med golfbilen på dom sista nio hålen så vi fick GÅ. Riktigt tufft i värmen.

_Gymnastik
Handstående och ringar. Har gjort något av en comeback. Dammat av något gammalt prestationsmål. Riktigt kul faktiskt. Lämpar sig bra för årstiden. Smider planer på en ett progressionsprojekt med min klubbkamrat om vi får fingrarna ur i värmen. Don't get your hopes up too high.

_Toppa formen? Det är omöjligt.
Som svar på James kampanj för att lansera den revolutionerande idén att det kanske inte är så förnuftigt att träna inför fitnesstävlingar genom metoden att konstant deltaga i fitnesstävlinar med sig själv (och sina kamrater) utan kanske planera träningen en smula, så har Politbyrån i sin senaste skrift slagit fast att det är fullständigt omöjligt att toppa formen iaf så man kan lika gärna strunta i det. Dom är så måna om att man ska få det här med sig så dom tom bjuckar på pdf'en. Härligt!

_Hälsa, prestation.
Den här kurvan har jag inte sett visualiserad förr. Kul. Men inget nytt såklart.

Låt kommentarerna strömma in. Vi hörs!

14 kommentarer:

Jon Ivmark sa...

Såg länken till den där artikeln om att toppning inte funkar, men orkade inte ens läsa den för att det lät så urbota dumt.

Jag hade kört BSS och diverse plyometrics om jag var du. Tveksamt om du blir särskilt råstark av det dock, för att bli det måste du nog hitta något tungt att lyfta, helt enkelt.

Jon Ivmark sa...

Läste just artikeln trots allt, och den var nästan ännu sämre än jag hade befarat.

Sam sa...

Enbens, läste och såg en varient av enbensböj.
fast man håller bakre benet som att man stretchar framsida lår, sen går man ner och kysser marken med det knät.

Aldrig provat själv, är för orörlig/svag men det är tyngre än en pistol iaf.

pistol med extra sten eller kb kan funka.

Kul med nytändning i gymnastiken :)

Ola sa...

Underkroppsstyrka utan skrot: inte möjligt. Jag är i samma situation och tvingar mig in till stan en gång i veckan för lite underhåll. (Pistoler ≠ styrka.)

Imponeras f ö av din arbetskapacitet, Jon. Det är få förunnat att orka läsa den idiotiska svadan. Jag tröttnade redan när jag såg artikelförfattarens namn (och då menar jag inte steroidgurun Anthony Roberts).

Jocke sa...

Bygga underkroppsSTYRKA utan skivstänger eller seriös strongmanutrustning = Kört! Givetvis kommer det som nämnts ovan göra att du inte hinner tappa nämnvärt på 6-8w. Hitta en nedfallen trädstock och dra den a la sled pull (hammies) och sled drag (quads).

Golf - Yoga efter golf är nog en nödvändighet för att sluta hata världen.

Den där kurvan har vi åtminstone sett för våra inren. En yogahallucination kanske.

Toppa formen = att inte göra det är hjärndött. Sen finns det säkert sätt att toppa formen som är dåliga.

Jocke sa...

Kul att höra att du tränar Ola ...

Ola sa...

Jovars, jag tränar men just nu handlar det mest om att minimera styrketappet.

Och så sommar-tennis förstås. Om jag lär mig slå en ordentlig backhand i år är det värt mer än 200 i böj.

Ola sa...

Följde förresten den där James-länken. Jag har varit CF-fri ett bra tag, men det verkar som de fortsätter i gammal god stil. Nu återstår väl bara klåpare som den där Endurance-McKenzie?

rackempackem sa...

jon-
ja, plyo är ju bra att passa på att fixa med i perioder som dessa. har gjort det lite.

sam-
välkommen till bloggen, tror inte jag sett dig här förr? antar att du menar bulgarian split squats (bss)?

ola-
det är nog antagligen så. faktum är att jag skiter lite i det för tillfället. ser det som en (behövlig?) paus. mest nyfiken.

jocke-
stock-receptet ska undersökas. det är ändå kul det där. att hälften av västerlandets invånare är så uppslukade av något som handlar om att förbereda sig inför själavandringen. men jag förstår det till fullo. gjorde kundalin sågott som dagligen i ett år. mycket nära att levitera på bra dagar!

Sam sa...

Hängt på din blogg innan med men inte kommenterat så ofta, hade nick: "wesaft" förr med.

Den jag menade heter advanced shrimp
http://www.youtube.com/user/portaldo#p/u/43/5EJtZsA43vI

om man nu inte har några stenar eller vikter alls, bygger väl nog ingen jättestyrka direkt, men överbelastar kanske del av benmusklerna bra som underhåll.

bbs gillar jag, elelr ja gillar den inte för den är så jobbigt :D

rackempackem sa...

sam-
wesaft känner jag ju igen!

kul grej, den där "räkan". måste man ju terra.

mrjling sa...

Tror att det finns en hel del styrka att hämta i Isometrisk träning. Även för underkroppen. Sticking Points, End Range strength osv. Allt hjälper ju den generella styrkan.
Borde också kunna köras med relativt högre volym än dynamisk träning.

rackempackem sa...

mrjling-
wälkommen tbka till sverige för sjutton!

isometrisk träning är jag mycket opåläst om. gjorde ett snabbt sök nu och drar mig tillminnes jägarsitsen man fick göra på fotbollen när jag var barn.

intressant.

länka gärna vidare till vettiga underkroppsövningar om du vet något. dags att teama upp btw!

Ola sa...

Ross Enamait skriver bra om isometrisk träning utifrån ett praktiskt perspektiv i Never Gymless (eller Infinite Intensity). Väl värt en läsning/omläsning. Om jag inte minns fel går han främst igenom övningar för överkroppen (t ex stå i en dörröppning och pressa uppåt mot dörrkarmen). Jag har iofs svårt att se att isometrisk träning kan bygga benstyrka hos någon som redan är vältränad (möjligtvis hjälpa till i ett temporärt underhåll?).