2011-07-24

ReebokCrossFit

Det är ju bra att variera träningen så jag provar på lite ReebokCrossFit-träning igen härborta. (För er som inte vet det så är ReebokCrossFit den nya träningstrenden från USA som är en typ av träning där man gör massa gymövningar på tid. Och så kan man tävla i det också mot andra som tränar och gör samma övningar.)

UppsalaMartin har ju alltid sagt att det bara finns ett "true test of fitness". Och det är Grace. Har alltid varit lite skeptisk mot hans reservationslösa hyllning. Men måste hålla med om att hon är ganska nice. Stenversionen är lite mer paleo vilket ju är schysst och bra. Fjärde gången blir det jag gör den här. Tidigare äventyr finns dokumenterade här: 2009.1, 2009.2, 2010. Vad man kan fundera kring är vad i helvete förbättringen från förra sommaren kommer från då jag ju i princip slutat med allt vad högrep-tidpress heter. Den senaste tiden har jag ju t.o.m. slutat träna styrka. Konklusionen måste alltså bli att ju mindre jag tränar ju bättre adaption. Eller: Less is still more.

"Gracestone"
30 reps över huvudet hursomhelst med 40kg sten.
2:06 (eller just det, 32 reps på 2:17)


Såg förresten att Reebok håller på att designa specifika skor för ReebokCrossfit. Har tänkt lite på det där. Det måste vara otroligt svårt. Undrar lite hur man tänker när man designar något specifikt för "the unknown & unknowable"?

14 kommentarer:

David Englund sa...

Repsen var ju solklart inte godkända, man såg ju inte örat framför armen(Ja, jag var lika ironisk som jag fick intrycket av att du var i din text :) )

Tänkte bara lite hjälpsamt upplysa om att jag fick nyss reda på att zinkens IP är 380m bana, så att du kan anteckna i din träningsbok angående ev pass som du utfört där(om du fortfarande bryr dig om löpning och så dvs)

Jocke sa...

Brukar inte alla banor (såvida det inte är nån grushistoria) ha distanserna utmärkta? Bergshamra IP är också nånstans i trakten av 380m, men där sitter det en tjusig 400m-linje en bit från målet osv.

Däremot är kurvorna jäkligt skarpa. Fast har inte sprungit på officiell 400m-bana på 9 år, så kanske är som det ska...

David Englund sa...

Jo, de flesta banor är utmärkta men vissa är väldigt slitna, så det kan vara svårt att se var man ska stanna. T.ex kristineberg IP men den banan är 400m på innerspåret.

Dock vet jag att många tror att alla banor är 400m, vilket gör att många tror att man kan tassa in sub 1 min 400 vilken dag som helst. Vilket gör mig glad då jag får dela med mig av nyheten för dem i efterhand :)

Jocke sa...

Min träningspolare Fredrik hade visst varit och sprungit med sin svåger på bana. Deras tider blev lite mindre imponerande när googling visade att banan var 360m (de utgick från att den var 400m, och sprang bara ett varv).

Jocke sa...

Men detta är bara i linje med att man inte ska fästa sig vid vad folk presterar om det inte sker på sanktionerad tävling.

Det missuppfattas banlängder, det springs i löpspår vars distans passerats ner från generation till generation, det mäts på skumma sätt i längdhopp, det räknas fel, det är kompisbedömning i utförande, det råkar passas (men bara lite), det är guestimeringar och alla möjliga konstiga missuppfattningar.

rackempackem sa...

david-
inser att jag lämnat öppet mål för den där kommentaren genom att räkna reps borta på din blogg. men lite orättvis är du allt - nog hade man skymtat örat ibland om det inte vore för manen! faktum är faktiskt att man får passa sig lite så bumlingen inte glider rakrt mellan händerna när man blir lite hal. har varit rätt nära någon gång.

tack också för att du försöker ta min helen-tid ifrån mig, men jag har ett ess i armen där - gick nämligen en rätt bra bit från banan för att göra pull-ups.

håll utkik för en post om paleobarnmat innom en snar framtid förrästen, torde väll vara dags snart för er?

rackempackem sa...

vore kul att testa sin fyrahundring snart btw. jag menar om grace-tiden halveras efter ett år av dålig sömn och en 75 procentig minsking av träningsvolymen... det kanske är samma sak med snabbheten.

sub 1 minut är ju faktiskt ett värdigt mål.

projekt 400. det låter ju bra. men gud va jobbigt.

David Englund sa...

Jocke:Ja de där mapmyrun eller cykeldators uppmätningarna är inte mycket att hurra för. Nuförtiden följer Herr Mäthjul alltid med mig.

Ouff, det var hårt att säga om det inte har skett på tävling så har det inte hänt. Jag brukar säga lika med video.

Ludde:Just ja du gjorde Helen där, blev det alltså en Helen som bestod av

380m+gå några meter till pu-ringar
21 svingar
12pu

men jag tänkte snarare på någon mile du gjorde eller snarare 1520m på tid :)

David Englund sa...

400m är kul btw, 1600m är dock inte lika roligt, sub 5min dessutom...

rackempackem sa...

Min ända mile är gjord på Kristineberg tror jag.. Men du kanske minns bättre..?! He, he..

rackempackem sa...

Just det:

http://rackempackemandstackem.blogspot.com/2010/05/mile.html

rackempackem sa...

David-
Du måste varit full när du kom på att du skulle springa sub 5 på 1600?

David Englund sa...

Aha, där ser man. Du berövade mig visst den glädjen, din gracestone hade iaf inte godkända lyft :)

Jepp, absolut mitt svåraste mål, typ något man ska lägga som livsmål och banta ned sig till sub 60kg för att ta.

Jocke sa...

Inget konstigt att du persade gracestone. Oavsett träningsvolym sista månaderna/året så har du tränat upp dig till att lyfta flera hundra kilo.