2010-05-03

Hang Clean / Split Jerk

Håller på att nå någon slags kärna. Sessionen idag tog 3 timmar plus. Har slutat att gå i trappor också. Försöker att inte röra mig för hastigt i vardagen. All energi måste riktas in i skivstången.

_Hang clean (dump, reset)
Massor av reps på lätt vikt.
Sedan upp till 90kg x 3 (1RM PR)
70kg x 5
PR med 15kg. Får väldigt hög höjd även på 90kg. Rep 2 och 3 böjde jag knappt på knäna. Vet inte vad jag ska tänka om det. Kändes ganska bra idag. Svårare att veta var träffen ska sitta med Clean kontra Snatch. Dagens tekniknyhet var ett lite bredare grepp. Känns bättre. Har ett jätteproblem vad det gäller att slå om från rackposition till jerk setup - lillfingrarna fastnar. Får inte riktigt till att "studsa under dom". Tar tacksamt emot tips! På clipet av 70kg setet så tränar jag lite på det i slutet. Men när det blir tyngre så går det inte lika bra.

_Split Jerk
85kg x 2 (2RM PR)
100kg x 1 (PR)
Kändes helt okej. Mest nöjd med att det köndes så bra att plocka ner vikten på 85kg. Har haft problem med att plocka ner stången tidigare. Kanske vänder nu. Ganks kul med 100 kg över skallen också.

_Shoulder Press
65kg x 1
72,5 fail
60kg x 5
Så väldigt kul att jag kan pressa igen efter axelgeggan. Otroligt förvånad att inte stången gick upp på 72,5 med tanke på hur 65 kändes. Någon högre makt tyckte väl att egot redan hade fått sig tillräckligt med boost för en session.

_HBBS, 3 box jumps between sets.
105kg x 3 x 3
Tekniken satt bra idag. Snabbare ner och snabbare upp. Sköt fram knäna mer. fortsätter parallellt.

_3 rounds:
15 back extentions
12 toes to bar, strict



11 kommentarer:

Jocke sa...

Men du rör dig fortfarande i vardagenn? Tror du behöver flytta in på gymet.

UTKs mest lovande junior låg och sov på gymet förra sommaren när vi kom dit. Han hade kört förmiddagspasset och det var bara fem timmar till eftermiddagspasset, så var så onödigt att slösa tid på att dra iväg.

Stabilt lyftande, men står du inte lite brett i stötsatsningen? (Om det är medvetet och korrekt så står jag för smalt...)

Sam sa...

Snygga lyft!
HPC såg lätt ut
Kul med din fokusering på OL nu.

rackempackem sa...

jocke:
Gudarna ska veta att jag funderat på att flytta in. Men den sista rädslan för att jag ska förlora kontakten med ett någorlunda värdigt privatliv om jag gör det måste brytas ner först.

Du har rätt om Jerken ser jag nu. Det är länk i kedjan som jag fortfarande inte medvetandegjort. Men det känns skönt därute. Förmodligen är det inte ett optimalt utnyttjande av kraft dock. Tycker fö jag ser lite seg ut i kicken fram med huvudet.

Hur ser gym-situationen ut i närheten av Frösuda förresten?

rackempackem sa...

sam:
välkommen till bloggen!

Jocke sa...

Det finns ju alltid Balance ;)

Mest troligt kör jag på med Metropolis som huvudgym, gratis+nära till jobbet.

Får jag för mig att "satsa" igen så ligger ju Odenplan/CFN på vägen till/från jobbet. Sumpan körde jag på ibland förra Solnasvängen, men tror de avskaffat klippkort eller vettiga öppettider (kollade för några månader sen, minns inte).

Finns ett puls och träning i Frösunda, men har ganska låga förväntningar ( = inga fria vikter ), annars humana priser och "bra" öppettider, kl 5-23.

Jocke sa...

Jag ställer mig också instinktivt alldeles för brett i stöten, har fått bannor för det. Tror det har nåt att göra med åratal av überbreda squats.

rackempackem sa...

jocke:
det vore sannerligen en intressant utveckling - om du blev regular på CFN. Vi får ta och boka in en tur till Karlberg framöver förresten. har aldrig utsatt mig för den där banan. har du?

Bear sa...

Starkt, såg lätt ut, grattis till hundringen!

Själv bilar jag till skolan varje dag, kanske där det ligger? När cyklingen kommer igång så är det kört!

Anonym sa...

Grattis till tresiffrigt i jerken! Du har blivit mkt bättre på lyften sen fokusbytet ;)

Keep it up!

Thomas, trogen läsare

Jocke sa...

Nopie, inte i sin helhet, så där återstår att etablera ett PR.

(får fuskträna lite på banan här hemma, har inte kommit igång med det än...)

rackempackem sa...

Thomas:
tack. och välkommen till bloggen!

jocke:
allt handlar om att ha tillräkligt många PR.

håller tillsammans med ling på att bygga upp ett ecxel-ark med så mycket data att vi kommer crasha googles servrar.

en oändlig mängd rekord som likt försvarslösa, sjuka gaseller ligger på savannen blottade för en säker slakt så fort egot kräver en boost!