2010-05-20

The Mile

_1600 meters löpning.

5:58

Skolad av Uppsala. Skolad av en manisk gymägare och en lönnig styrkelyftare. Det här duger helt enkelt inte. 1:16 på första varvet (för snabbt?) och jag tror att det stod 2:46 på klockan varv två. Tredje varvet så flöt armen, underlaget, klockan och siffrorna ihop till en ända stor mjölksyragegga så jag för vackert klara mig utan den mellantiden i min logg. Ett sista desperat försvarstal innan jag tömmer burkarna med valium och sömntabletter går ut på att det iallafall var fyra varv på en riktig bana och inte någon:

Map-my-run-hur-va-det-nu?-det-va-väl-här-slutmarkeringen-va-eller?-äh-så-noga-är-det-inte-det-här-är-ju-bara-på-skoj-ändå-bäst-jag-knäpper-av-klockan-här-jo-jag-gör-det-jag-tror-att-det-va-här-ändå-och-inte-därborta-75m-längre-fram-sträcka.

eller en:

Den-här-cykeldatorn-är-inte-kalibrerad-men-det-är-okej-men-oj-jag-tappade-mössan-cyklar-tillbaks-och-hämtar-den-men-oj-glömde-stänga-av-cykeldatormätaren-äh-så-noga-är-det-inte-det-här-är-ju-bara-på-skoj-ändå-och-mössan-låg-ju-inte-SÅ-långt-bort-sträcka.

edit:

_En klein NR på kvällen.
Lite okoncentrerat.

6 kommentarer:

Jocke sa...

Sprang du bara 1600m? Med bana och allt borde du kunnat hittat milestrecket 9m innan mål.

Lyktstolpar kan vara luriga, min 400m-sträcka var jag "säker" att jag började mätningen vid en lyktstolpe mitt i en T-korsning. När jag sen sprang för första gången på ett halvår eller så så ligger lyktstolpen inte alls i T-korsningen, och en kontrollmätning säger 393m. Nån MÅSTE ha flyttat på lyktstolpen??? (Hade jag tagit fel på lyktstolpe i andra änden borde jag varit betydligt mer än 7m fel).

Näh, ska man tävla mot andra vid olika tillfällen har banlopp mer tyngd.

Däremot har min löpning häromdagen bra tyngd som diagnostik eftersom det är samma bana jag sprungit (som 800m och 2x800m) några gånger senaste tre åren ... såvida ingen flyttat på någon cykelväg ;)

Jocke sa...

Det finns ett intressant banpass man skulle kunna kalla "Bannister" för att ge det en CF-touch, men han kallade den för "mixed grill" (det fanns även en "half mixed grill").

Det var en massa intervaller av olika längd som jag konstigt nog inte kommer ihåg i huvudet.

Min fru har varit lite överambitiös med packningen, så boken ligger redan nere nånstans.

Jocke sa...

Apropå mätningar så ska jag persa på 60m snart. Ute där svågern bor finns en 60m-sträcka "från enbusken bredvid stora trädet till i höjd med staketet bredvid gungorna" som passerats från generation till generation av ungdomar. Alla verkar springa makalöst bra 60m där ;)

rackempackem sa...

jocke:
jsg visste det. vaknade just upp här på sjukhuset efter magpumpning och adrenalinsprutor - som jag misstänkte, mygel.

betr. the mile så refererade jag naturligtvis till "the metric mile"

http://en.wikipedia.org/wiki/Mile

vägrar böja mig för gammla koloniala mätsystem, både vad det gäller vikt och längd.

lycka till med persningen på "60m" förresten.

tror bestämt att jag får gå ut och "mäta upp" en bana som "passar mig bra" här i grannskapet också.

du hade iaf den goda smaken att erkänna. vi får väl se om U-OPT också låter sitt samvete tala också.

hörs!

Jocke sa...

1600 är fortfarande 1600, det var 400 som krympte och av det lärde jag mig att bara mäta en sträcka igen ifall man får konstigt dåligt resultat.

rackempackem sa...

jocke:
skönt att höra. då tömde jag inte pillerburken förgäves ändå.