2010-05-17

"Tommy V"

For time:
115 pound Thruster, 21 reps
15 ft Rope Climb, 12 ascents
115 pound Thruster, 15 reps
15 ft Rope Climb, 9 ascents
115 pound Thruster, 9 reps
15 ft Rope Climb, 6 ascents

24:50

Har följt mainsite strikt nu i snart 23 timmar. Kanske andra "hero'n" jag gör as rx'd någonsin. Thrusters mycket lättsamma i jämfört med repet. bara några enstaka cm kan göra enormt stor skillnad i hur jobbigt det är att klättra rep. Tex så behövde jag precis 4 st "häv" på väg upp nu. 10 cm kortare rep och det hade räckt med 3 st. Har sagt det förr: repklättring är skiten. Välkommen till Kristineberg för att köra någon gång.

Annars rullar en klassisk tränings-nörd debatt här:
http://aafit.blogspot.com/2010/05/rehab.html
Mycket uppfriskande.

5 kommentarer:

Jocke sa...

Det är ju inte bara att några decimeter rep hit eller dit påverkar antalet tag, utan hur trött man blir.

Är repet kort nog att klaras i 2-3 tag kan man ju alltid (nåja) klara en vända till, är det frågan om 5-6 tag eller ännu mer så får man ju se till att vänta med nästa vända tills man är säker på att komma upp.

Fit 4 50 sa...

Hahahahahahahahahahaha...(länken) fattade inte vad ni pratade om men avslutningen var obetalbar. Klättra i rep är kul.

rackempackem sa...

jocke:
visst, du har rätt. men jag upplevde att om jag skulle göra klättringen på 3 drag så gick det för mycket krut - inte tidseffektivt. och jag upplevde vidare att det inte var lättare att göra den på 5 drag även om jag var trött.

hade repet varit 10cm (inte så mycket på 4,5 m) kortare så hade det gått att göra tidseffektivt på 3 drag.

ett annat tekniskt tips jag luskade ut var att se klättringen ugnefär som att göra fyra perfekta pull-ups och alltså inte tänka på toppen. gick att spara energi på det sättet samt att det var lätt att avgöra när man var redo för en ny klättring.

force:
kul att du gillade tråden. om det värkar vara jibberish så beror det på att det är jibberish.

Jocke sa...

Danne: ingen av de inblandade tycktes fatta vad någon av de andra menade. Givetvis är du som oskyldig åskådare chanslös.

rempem: antagligen kräver 3 drag kraftfullt drag och fullt ROM, men 4 drag kan du komma undan med att bara flytta benen (för det är väl inte 4 benlösa drag? (huga)) först och armarna sen, och 5 drag blir bara fler omgreppningar ... därför inte effektivare.

rackempackem sa...

jukka:
för att dina kortisolnivåer ska hållas i schack:

jo, jag använde benen!

och ja, 3 drag kräver ett ganska spänstigt hopp i början följt av långa drag.