2009-09-24

Enter the Dojo

En stor dag idag.

De senaste veckorna har Sensei Baby B Mumbay, Sensei Rikitikitavi och Sensei Lightning Rower tillbringat högt uppe på Fujis dimhöljda vulkantopp försatta i ett tillstånd av djup meditiation. Ingen mat, ingen dryck, inga ord. Idag i gryningen kom de ner, avmagrade och fysiskt tärda men med ett harmoniskt leende på läpparna som ändast kan bäras av personer som upplevt sanningen.

Beskedet de hade med sig var enkelt:

Jag har beviljats inträde i himlen.

Jag har fått en nyckel till Dojon!

_M. E. Back Squat 5-5-5-3-3-3
80 x 5
90 x 5
100 x 5 (tveksamt djup)
105 x 3 (tveksamt djup)
100 x 3 (Gick ner i vikt, fokus på djup. Gick bra)
107,5 x 3 (en viss tvekan på djupet kanske men det var bättre en sista 5an och första 3an. 3RM PR)

Lite svårt att avgöra hur jag ska navigera i fortsättningen? Antingen ligger jag kvar i zonen där djupet är precis (höftled under knäskål) eller så slutar jag lägga på vikt ett tag och jobbar på att gå djupare ett tag bara. Tar tacksamt mot tips!

_5 RFTO:
10 PU
10 SU
10 Push Ups
3:28
Fokus på att göra rena Push Up-reps. Fick hjälp av Tavi att kolla, och det såg bra ut. Helt stekt i pattarna och tricarna dock så jag fick tom bryta sista två rundorna Push Ups. PU gick bra och snabbt. SU blev lite segt mot slutet.

Ett visst fokus låg också på förödmjuka Baby B's tid från igår så mycket det bara gick, vilket lyckades hyggligt tycker jag. Det är viktigt att försöka minimera kraften i hans självförtroende så mycket man bara kan när man har tillfälle. Det är nämligen svårt att komma åt att punktera hans ego med skivstången som det ser ut i dagsläget.

Måste kanske börja kura?

Avslutade med:
_6 Tabata intervalls Hollow Rock.
Ska göra HR lite oftare.

7 kommentarer:

Jon Ivmark sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jon Ivmark sa...

Här kommer mina femti cent när det gäller back squats:

Se till att du med marginal är under godkänt djup. Om så är fallet, låt sträckreflexen styra hur djupt du går, vilket kommer leda till att du maximerar vikten du får upp. Lägg ingen energi på att gå ännu djupare. Jobba istället på extra djup på front/overhead squats, eftersom detgynnar dina OL. Bara min åsikt dock, finns nog många som ser det annorlunda.

rackempackem sa...

jon:
låter sunt. ska se till att djupet inte är så tveksamt. sen ska jag lasta på mer vikt. men inte kokettera med djupet.

tack.

Martin Altemark sa...

Håller inte alls med. Fixa djupet först, fixa vikten sen. Prova om det löser upp sig på några veckors böjfokus (det tror jag). Om det inte gör det så börja lasta enl Jons modell.

Baby B sa...

Du menar förstås sensei Lightning Paddle? Det gläder mig att du njuter av att slå en man som blöder ur ryggen av att kotorna tittar fram genom huden. Men det var rätt snabbt - dock s Tavi du bara gjorde 11 varv...

Med all respekt för herr Altermark så resonerade coach Anger ungefär som Jon. Gå tillräckligt djupt så tungt du bara kan. Citat en gammal styrkelyftare som kallades Muraren: "Lägg på mer vikt så lovar jag att du kommer ner"

Jon Ivmark sa...

Hm, undrar om du inte missförstod mig Martin? Jag menar INTE att man ska lassa på en massa vikt innan man har rörlighet och teknik nog för att MED MARGINAL komma ned under godkänt djup med god hållning.

När man väl är där så tycker jag dock att man ska låta sträckreflexen styra djupet och försöka lyfta tunga vikter (fortfarande med kriteriet att det ska vara godkänt djup).

Samtidigt bör man fortsätta jobba sig djupare och djupare på FS och OHS (vilket i sig lär leda till djupare BS då sträckreflexen kommer komma senare?), bland annat som ett led i att förbättra sina vändningar och ryck.

rackempackem sa...

tack for alla kommentarer och tankar. min plan blir att fixa djupet sa det ar val godkant men inte koketera med det. det kan kravas att jag kanske lastar av en 5, 10 kilo ett tag. vad sags?