2009-09-21

Programmering - en uppdatering.

Förvirringen över min programmering börjar som sakteliga släppa lite. Så här ser det ut just nu:

_Måndag: Vila

_Tisdag: M.E. Total body (typ Clean eller Snatch inkl. variationer) eventuellt något marklyft. + metcon

_Onsdag: metcon från .com eller någon typ av monostrukturellt pass ex. löpning, simning, cykel, hill sprints, etc.

_Torsdag: M.E. Lower body (typ Front Squat, Back squat) + metcon

_Fredag: Vila

_Lördag: M.E. Upper body (typ olika typer av Pressar, viktade PU och dips) + metcon

_Söndag: metcon från .com eller någon typ av monostrukturellt pass ex. löpning, simning, cykel, hill sprints, etc. Om väldigt sliten: aktiv vila/Skills and drills och/eller hundträning/teknikträning

Ska försöka lägga in en lågvolym/återhämtningsvecka var fjärde eller femte vecka också. Tror det är oerhört viktigt att backa av lite då och då. Men det är svårt. speciellt om man är i bra form.

Huvudfokus med det här upplägget är att jag ska bli starkare vilket så vitt jag kan bedöma är det största hålet i min rustning. Med andra ord ska prioriteten vara att lägga på så mycket vikt som möjligt på M.E.-dagarna. Om något annat får stryka på foten för att få till det, typ korta ner/skippa en metcon, så är det enligt planen. Vissa praktiska hänsyn har tagits in i planen som har med träningslokal och träningstider för kamrater att göra.

3 kommentarer:

Martin Altemark sa...

Bra att du har en plan. Har ju fortfarande inte fått ner mina ideer på papper, MEN jag skulle kanske cykla med något explosivt. Tex, lägga fokus på explosiva rörelser ons & sön. Kanske tillochmed skippa .com de dagarna? Sprinter? Boxhopp? Pullups med handklapp? Pushups med handklapp? Powerclean? Pushpress? osv

Lite rörigt, och bara hur jag skulle gjort det. Skulle också haft en plan för linjär progression, men det kanske du har?

Men det är ju förjäkligt att du ska bli stark också. Då har man ju inga fördelar på dig. Har ju i det längsta försökt förhala din styrkökning, men tydligen är du alldeles för initiativtagande fr att luras på det sättet! ;-)

Bear sa...

Ja, jävlar, du kommer bli svårslagen...eh, just ja, du är svårslagen :)

rackempackem sa...

martin:
ja, om inte mohammed kan komma till berget så får berget komma till mohammed! he, he..

jag är naturligtvis intresserad av att se vad du kommer upp med. men jag måste hålla mig till något sålänge.

det kan absoulut visa sig att det är för mycket att göra tuffa .com-metcons på Onsdagen och Söndagen och att träningen dom dagarna skulle vara lite mer riktad. (explosiv) Läste någon stans att det kan vara smart att cykla M.E.-dagarna med något monostrukturellt. sådanna pass är ju dessutom vidrigt tråkiga och skulle passa bra in under filosofin: get comfortable with the uncomfortable.

vad det gäller plan för linjär progression så är jag mycket nyfiken på vad du har att säga? jag är för orutinerad för att ha gjort någon sådan. en annan fråga jag är osäker på är hur många veckor/cykler jag ska köra innan utvärdering. men det är väl samma sak?

bear:
måste säga att det kommit en del oroande resultat från ditt håll på senaste tiden också - försöker tiga ihjäl dina framgångar.