2008-12-15

Energiverket

Var och provtränade på ett gym idag - Energiverket på Långholmsgatan. Bara ett squat-rack och takhöjden är lite låg. Mycket tramsiga maskiner såklart. Två roddmaskiner - bra. Två okej pull up stationer men man kan inte göra L-pull ups i dom, hjässan snuddar i taket när man kipar.

Eftersom jag aldrig lyft skrot i hela mitt liv så var det skivstängerna jag kletade mest på. Värmde upp med lite rodd. Sedan provade jag att göra alla dom där lyften som jag sett på TV och internet. Fixade runt lite med bara stången i början. (väger dom 20 kg?) Clean är skitsvårt, hajar ingenting, läskigt för ryggen. Deadlift likaså (med några blygsamma vikter på stången) - har ingen aning om hur det ska kännas. Jag provar att vara analytisk och då och då får jag ett hum om att jag är på rätt väg men oftast blir jag bara förvirrad och drömmer mig bort. Jag provade mest på squats. Front squats svårast och obekvämast. Back squats lite bättre - rätt sköna ibland. Overhead squats var rigtigt sköna för kroppen. Skön stretch i axlarna. Provade också lite squats med några hantlar i händerna. Strövade bort till bänkpressen för skojs skull. Lallade mig upp till 85 kg, provade på 90, fick inte upp skiten, stången ner mot halsen, trodde jag skulle dö, hade glömt viktlåset, vikterna åkte in i väggen/golvet med ett brak, rev upp ett litet hål i gipset - kände mig lite töntig i det läget, ja rent av lite liten, lite naken.. vill krypa ihop i mammas famn liksom. Ja ni förstår. En personlig tränare sneglade ilsket bort mot mig. "Oj då" sa jag.

Det blev en massa PR att trösta sig med iallafall:

overhead squat: 20 kg
back squat: 40 kg
front squat: 40 kg
clean: 20 kg
deadlift 40 kg

Hoppas på att kunna putsa lite på dem i framtiden.

Innan jag slängde in handduken gjorde jag "death by pull ups" eller "continuous clock pull ups" (tror att det är samma sak?) för första gången:

17 minuter + 12 pull ups.

Vet inte vad jag ska säga om det. Kändes varken bra eller dåligt. Helt plötsligt tog man slut liksom. Tror inte det lönar sig något vidare att dela upp i fler set för än man behöver eftersom man bränner en massa krut på att hoppa upp och ner från stången.

Just det, vägde mig idag också: knappt 76 kg.

2 kommentarer:

Bear sa...

Tjena, roligt med fler träningsbloggar. Bara att ställa frågor om det är något du undrar om teknikmässigt. Jag har fått mycket hjälp av Martin (http://crossfituppsala.blogspot.com/)

17 min + 12 på continuous PU är förresten riktigt bra men 40 kg på Deadlift kan du definitivt putsa på :)

rackempackem sa...

Bra, kul! Tack för tipset Bear!