2008-12-07

Gulasch

Söndag. På krogen i går. Inte så farligt sjuk idag ändå. Träningsvärken i låren är dock så galen att man inte kan annat än att skratta. Hi, hi, hi... ha, ha.. hi.. hi, ha, ha.... hi, hi.... Ja, ni hör.. jag kan inte sluta.

Det var dags att avpolitera högreven idag. Fred hookade upp mig med nedanstående vägledning och det blev himmelskt. Mammsen kom på besök och vi log ikapp medan vi inmundigade den mustiga brygden:

"Paprikapulver (ej Ikas/Coops/Hemköps standard varianter, föreslår att du knallar bort till Cajsa-Varg, där har jag köpt kanonbra ungerskt paprika i en liten vit påse)
Kummin (hederlig svensk kummin, dvs inte spiskummin)
Timjan

(Potatis)
Gul lök
Röd Paprika
Vitlök (rätt så mycket)

Vatten (ev Fond)

Salt/Peppar

allt i lagom mängder och i rimlig ordning ner i en gryta, tycker det blir bäst om man bryner köttet först, sedan lök och vitlök, fräs nån minut. På med vatten och kryddor. Resterande grönsaker i slutet. Jag har någon gång hört att man aldrig ska bryna paprikapulver så det tillsätter jag samtidigt som vattnet. Simmer until tender. Smaka av. Tror det var allt. Ruggit gott med saltgurka och gräddfil."

Inga kommentarer: