2008-12-12

HSPU/L-pull up

Det känns som det var ett tag sedan jag körde. Ville pressa mig lite idag. Pekfingret är lite vaj och huden är sisådär så jag bestämde mig för att inte köra kiping - Pull ups. Efter att ha sneglat lite på Coach Ling i dessa vackra clip så spottade jag i nävarna och körde igång.

For time:
15 Handstand push-ups
1 L Pull-up (parallellt grepp)
13 Handstand push-ups
3 L Pull-ups (2:47)
11 Handstand push-ups
5 L Pull-ups (5:17)
9 Handstand push-ups
7 L Pull-ups (7:22)
7 Handstand push-ups
9 L Pull-ups (9:24)
5 Handstand push-ups
11 L Pull-ups
3 Handstand push-ups
13 L Pull-ups (14:20)
1 Handstand push-up
15 L Pull-ups

17:00

Motivationen var på topp. Provade att fatta stången på ett nytt sätt - parallellt liksom. Öppnade hårt och det kändes som det skulle bli en defilering i mål på en toksnabb tid. Men plötsligt sa det bara pang. Det var HSPU som började bli motiga och jag gick ner på singlar halvvägs. Kom in i andra andningen dock men då började L-pull upsen bli helt vidriga. Dom sista seten är jag mycket tacksam för att dom inte är förevigade kan jag säga. Nästa gång måste jag vara noggrannare med att inte bränna ut mig på L-pull upsen, ta det lugnt där, dom känns så lätta i början och så plötsligt.. terror. Hade så mycket mjölksyra i överkroppen att det var sanslöst.

Efter typ 5 minuter jag ville sprida mjölksyran lite, så jag gjorde:

Tabata squats:
20, 20, 20, 20, 20, 20, 19, 20 = 159

Har aldrig gjort Tabata squats förut. Valde mellan att satsa på att göra 21, eller 20. Helt rätt att satsa på 20. Sista tre seten var tunga. Benen bara vek sig efteråt. kunde inte resa mig på tio minuter. Positivt är att jag börjar komma riktigt djupt i squatsen nu. När man kör med den här typen av intensitet så är det som om musklerna "ger upp" och man hamnar i rätt spår på något vis. Inte lika orolig för knäna nu längre heller. Jag har sagt det för men jag säger det igen: squats är ta mig tusan helt fantastiska för mina ryggproblem och för hela kroppen/hållningen generellt.

Imorgon bouldering med Fred som är i stan.

1 kommentar:

mrjling sa...

Shiznitz. Dendär danskarriären kanske inte var helt till spillo. Tokbra!! Faktiskt ett grymt bra resultat oavsett hur det såg ut.

....och viktade Squats är ett måste snart! En övning inprogrammerad i vårt DNA. Kan vi inte squatta är vi skadade och måste rehabiliteras.

men... Airsquats i stora mängder kanske du ska ta det lite lugnt med ändå, en Tabata dåd och då är inga fel.