2010-06-20

Målsättningar.

UppsalaMartin, nysniffad på shuckert stuff från Dutch och OPT, har skrivit en post om mål. Mycket läsvärt. Och Tänkvärt.

Mål i detta sammanhang (gymmande) har bara en funktion och det är att hålla motivationen uppe för att fortsätta att gymma. Punkt.

Med andra ord bra mål är sådana som gör att man tycker det är roligt. Och dåliga mål är sådana som gör att man tycker det är tråkigt.

En paradox är naturligtvis att i den stunden målen uppnås så tappar dom hela sin funktion. Med den logiken så skulle mål som är omöjliga att uppnå vara dom bästa målen men så är tyvärr inte fallet för dom allra flesta. Ett exempel på detta skulle kunna vara att det bara är människor med en patologisk brist på självinsikt som skulle tycka det var roligt att arbeta mot en målsättning att slå världsrekordet i knäböj. Alternativt skulle personen i fråga ha en kroppskonstitution som skulle göra honom kvalificerad att vikariera som elefant på skansen.

För mig som även om jag låtsas som något annat ibland är en utpräglad prestationsmänniska, en egenskap jag fö delar med DIG och alla andra som läser denna och andra bloggar som denna, så är målinriktningen inte något problem. Snarare tvärt om. Jag skulle ofta önska att jag var mindre målinriktad. (man skulle iofs i detta läge kunna argumentera för att det i sig ÄR en målsättning). Jag tror jag skulle må bättre totalt sätt om jag klarade att "goofa runt" lite mer. Just "goofa runt" är en målsättning som är svårt att fästa en exakt siffra på vilket leder till min slutpoäng:

CrossFit är väldigt bra när det gäller att sätta siffror på saker och ting. Jag skulle tom vilja påstå att det är CrossFitens främsta företräde framför andra liknande aktiviteter.

men..

Det är också detta faktum som är CrossFitens problem. Fysiska (mänskliga) färdigheter som av många är eftertraktade är svåra eller omöjliga att fästa en siffra på.

Vad gör CrossFit-Coachen när klienten frågar efter att öka sin graciösitet eller sirlighet och kräver mätbara förändringar? Eller för att ta något som ligger inom CrossFit-definitionen: Jag vill ha mätbara förbättringar av min precision, ballans och koordination kära tränare? (blir lite tjatigt att bara göra wall-ball) Varför denna underprioritering av vissa egenskaper?

Gled av ämnet lite kanske. Tillbaka till mål.

Jag har vissa mätbara mål. Men jag delar dom ogärna eftersom dom ändras hela tiden. Funkar för mig. Kanske kommer jag känna annorlunda om jag slutar utvecklas på något område. Vi får se.

En som motiverar sig med konkreta, mätbara och väldigt imponerande mål är Baby B.
. Eller vad sägs om den här listan:

Mål 2010
50 power cleans 100 kg under 9 min
Isabel under 3 min
OH squats 15 reps 100 kg
Linda sub 20 min
DT sub 6.30 min
Elisabeth sub 7 min
Grace sub 1.30
Fran sub 2.50 min
Shoulderpress 100 kg
CF total 500 kg
Bodyweight benchpress 25
HSPU 20
WPU 65 kg
30 MU sub 8 min
PU 60
Pushpress 120 kg
Push jerk/split jerk 120 kg
Marklyft 250 kg
400 m sub 1 min
100 DU obrutet
Snatch bodyweight
Squat clean 120 kg
Front squat 150 kg
Power clean 140 kg
Benchpress 170 kg
King-Kong

Mycket underhållande läsning och ett ganska skrämmande prospekt om uppfyllt.

***

Tränade benen idag också. Jag tänker ju lite split, det gör jag. Önskar jag hade en tennisbana btw.

_Tennis, 45 minuter, mot bollmaskin

Lite vila

_Pistols
+5kg x 3/3
+10kg x 3/3
+15kg x 3/3
+20kg x 3/3
+23,75kg x 5/5 x 3
Kände mig stark. Lite gnäll i ryggen men inte så farligt. Har inte gjort mer vikt förr.

_5 rounds
6 broad jump @ body length, 180cm
20 meter walking lunges
12 weighted Sit Ups, unanchored @ 12,5kg
6:12

_Good Mornings 10 x 5 @ 17,5kg; 60 sek vila

_Lite assisted Glute Ham Rises - partner håller ner benen, man lyfter upp kroppen. Hamstrings börjar brinna. Dålig på dom här. Få gym har GHD-maskiner tyvärr.


12 kommentarer:

Jon Ivmark sa...

De där målen får mig att känna mig vek och ynklig. Patetisk, faktiskt. Tror jag lägger av med träningen helt. Ingen idé liksom.

Fit 4 50 sa...

Trevlig läsning som tydliggör för mig hur lite tid och ork jag har att fundera över dylika spörsmål. Jag liksom bara trummar på och hoppas på att få till det över huvud taget. Det är bra att det finns människor som du som kan tänka åt mig och förtydliga tankar som för mig, just nu, är väldigt undflyende. Ska bli skönt, kanske?, att kunna filosofera lite kring detta, vårt gemensamma, tidsfördriv, i någon avlägsen utopisk framtid. Tack för att du finns!

Baby B sa...

"Jag har vissa mätbara mål. Men jag delar dom ogärna eftersom dom ändras hela tiden. Funkar för mig. Kanske kommer jag känna annorlunda om jag slutar utvecklas på något område."

Menar du att detta är anledningen till att du mörkar dina mål (och pers).....? Min gode vän, nu tror jag du efterhandskonstruerar. Jag vill att du lägger upp både mål och pers på din blogg.

Räknar med att klara ca hälften av mina mål fö 2010, redan mkt nära på DU...

Jocke sa...

Schyssta pistoler.

För att kvantifiera det okvantifierbara ... hade du tänkt dig per redskap (ringar, räck, matta osv) eller per egenskap (balans, flex, push, pull osv).

Jag lutar åt det senare ...

rackempackem sa...

jon:
det ser galet ut. men du är närmare på BW-ryck.

force:
hm, eh, tack.. tror jag..

baby:
vad skulle det annars vara för skäl, blygsamhet? just nu lever jag bara för två saker: 10 konsekutiva headspu'er och att få igång min backhand.

jocke:
tack.

och jag tycker det också skulle vara mer intressant att kvantifiera egenskaper än redskap.

men vissa färdigheter är nog bäst att inte försöka kvantifiera.

mrjling sa...

-200 genomförda pass innan 13/4 2011
-8A Boulder och/eller 8b led innan sommar 2011

Behöver bara hitta några "softa" förslag.

Jocke sa...

Hur funkar det att köra med bollmaskin? Känns som vettig mängdträning.

Jag som kör ghettotennis spenderar större delen av matcherna med att leta bollar ute i ruffen.

Fredrik sa...

Läste din post och blev imponerad, både av pistolerna och eftertanken. Livet som prestationinsriktad tävlingsmänniska kan vara svårt, speciellt om man ställer höga krav på sig själv. Diskrepansen mellan självbild och faktiskt prestation är ju klart ångestframkallande. Är det ångesten och rädslan för att misslyckas (vara svag) som driver "oss", eller utmaningen att klara av det som "få" andra klarar av? Och vilken funktion får mål i det sammanhanget? En annan fråga är om konkreta och svåruppnåeliga mål ökar risken för skada?

V i k i t i k i t a v i sa...

där snackar vi soft gym! fina pistols också!!!

rackempackem sa...

ling:
woaw. jag säger bara woaw. volym.

jocke:
jo man får en mängd man aldrig nosat på tidigare. har kört två pass på två dagar nu och fått tennisarmbåge. på riktigt alltså. men det är tokigt kul.

fredrik:
kul att du gillar skriften!

jag tror att det beror väldigt mycket på individen hurvida ett enskilt mål är bra/motiverande eller dåligt/ångestframkallande.

jag vet bara att vad det gäller "gymmandet" i mitt liv så är jag, för mitt välbefinnade skulle, INTE bekänt av att röra mig i en riktning mot fler konkreta, mätbara mål. vad det gäller andra områden i livet - möjligen.

rackempackem sa...

tavi:
you bet. utomhus är det som gäller. borde vara som i friidrott - för att ett pr ska räknas , ska det vara satt utomhus.

You make loving fun sa...

Bra inlägg. Verkligen.

Anna