2009-10-21

OPT - styrka + metcon.

Ett lite halvhjärtat försök till seriositet idag. Har såsat ett tag. Tycker OPT's programmering är nedslående pga att man måste dedicera hela sin tillvaro till att bara kunna genomföra träningsdagarna. Särskilt när det är dubbla pass. Jag tvivlar dock inte på att det är mycket effektivt för den som har tid att göra det. Kanske någon gång i en ljus framtid? Får se hur jag gör framöver. En tanke är att kliva tillbaks till MEBB i väntan på att börja en Wendler 5/3/1 cykel med Tavi om ett par veckor. Men allt är som vanligt öppet för förhandling.

Tror fortfarande att det vi ALLA (den svenska bloggosfären) skulle tjäna på mest är att sluta jiddra och bara köra crossfit.com på publiceringsdagarna, filma och sluta gnälla. Det skulle vara mycket svårt att såsa sig igenom ett pass då.

Har en tanke angående det som jag ska få be att återkomma till.

Idag ville "the madman" att man skulle göra det här:

"
day 22/45
Training:

part 1:
Press - build quickly to a 1RM
+
Split Jerk - build with as much time as needed to a 1RM
+
Dead Lift - 60% 1RM; 8 sets of 2; rest 45 sec b/t sets - focus on explosive concentric, these are not touch and go reps, reset at bottom each time

rest 4+ hours

part 2:
5 sets;
20 unbroken chest to bar chin ups with speed
10 sec rest
AMRAP Burpees in 30 sec - DO NOT pace these
rest 90 sec
"
_part 1

Press: 70kg
Något steg för att korrigera ballansen men jag räknar det. 72,5 kom upp en mycket liten bit men jag kände att det kommer gå någon gång vilket var kul.

Hoppade över Split Jerks pga ryggen.

Dead Lift: easy day. Mycket bra övning. 90kg. Fint.

Sedan vilade jag inte minst 4 timmar. 10 minuter kanske.

_part 2

1) unbroken/14
2) unbroken/13
3) unbroken/13
4) 18+2/12
5) 10+5+3+2/11
Wow. Vilken käftsmäll. I like. Lite irriterande med 4:e set PU men det hade lika gärna kunnat gå sämre. Höll vilorna till typ mellan 3-10 andetag när jag bröt PU. Den här WOD'en är en riktig utmaning att klara obruten hela vägen tror jag.

Kändes mycket bättre i ryggen idag. Gjorde en lång WU vilket är mycket, mycket viktigt för mig.

5 kommentarer:

Bear sa...

Jo, har man möjlighet så go for it liksom, men det finns ju en del problem att överstiga först.

70 kg i SP! Och det är inte pr!? Stabilt, stabilt som fan.

Martin Altemark sa...

Konstnärsjälen ehrrn har behöver bara hitta lite militärisk disciplin i livet så skulle det nog gå :-)

Linus sa...

Har själv tänkt att köra wendler framöver med korta tunga metcons som assitance work.

rackempackem sa...

bear:
har tryckt upp 70 en gång tidigare. måste säga att jag tycker axelpressen går trögt framåt. men jag började på en ganska okej nivå där iofs.

martin:
måste kanske åka till uppsala och lära mig livs jonglering från punkrockaren.

linus:
intressant. vi kankse kan byta erfarenheter? har du någon blogg eller så?

Linus sa...

www.crossfitrugby.blogspot.com skall dock köra ss tills jag stannar där sen tänkte jag mig wendler.

Men är helt klart intresserad av utbyte av erfarenheter