2009-03-20

Hjälp mig!


Fyra olika Dead Lifts: alla bilder är frysta just när vikten lämnar golvet. Det första med 40 kg ser väl helt okej ut? Ska inte ha nacken i så kraftig vinkel och sänka blicken, men det gäller alla lyft. Det andra (60 kg) är väl också helt ok, men ryggen har förlorat lite av sin kurva. Det tredje lyftet (110 kg) börjar det spåra ur som synes: jag startar i samma position som de lättare lyften men innan jag får vikten från golvet så har knäna rätat ut sig. Detta gör att jag lyfter hela vikten med "rygguträtarna" konsulterade Starting Strength när jag såg detta och det är tydligen bara ett inlärningsfel som måste rättas till med lägre vikt. Man måste aktivt tänka på att behålla höftvinkeln medan låren lyfter vikten. Får se om jag hittar en bra cue för det. Fjärde lytet ser marginellt bättre ut, men ändå kass.

Har klivit på Starting Strength nu men jag har ju inte hunnit läsa allt än såklart så det blir väl lite barnsjukdommar början. Vet heller inte hur jag ska göra med fördelningen mellan CrossFit och styrketräning. Men det löser sig.

Back Squat:
20kgx5x5
40kgx5
60kgx1x3
work sets:
80kgx1x2
90kgx3x2 (tveksamt djup, dags att backa ner)
80kgx3x3

Bench Press:
20kgx5x5
40kgx5
60kgx5
70kgx1
work sets:
90kgx3 (3RM PR)
90kgx2 (avbröt för jag kände något konstigt inne i handen?)
90kgx3

Dead Lift:
40kgx3
40kg
60kgx1x3
90kg
work sets:
110kgx1x5 (PR)



Kommentar? Ser väl okej ut? Ska inte vandra så långt innan rep bara. Tre steg är nog.


Lyftet på 40 kg från bilden ovan. Ryggen blir rätare under repens gång. Ajabaja. Stången för långt från benen.


Jäklar vad jag står och mjölkar! Video är brutalt.


Ja, vad säger ni?

Tusen tack Tavi för foton och video! Och som sagt, kommentera gärna tekniken. Hjälp mig!

8 kommentarer:

Fit 4 50 sa...

Jag är ju ingen expert men eftersom ingen har svarat...Back Squaten skulle jag vilja se lite mer tempo i. Att du laddar hamstrings och gluten på nedvägen, tänk up up up, för att sedan explodera höften ur hålet! Behåll rygglutningen och låt arslet föra.

När stjärten får leda i Deadliften på det viset man ser i 110kg lyftet brukar jag tänka på att pressa stången mot skenbenen och vidare över knät. Då behåller jag, oftast, en någorlunda jämn ryggkurvatur. När det blir tungt brukar dock formen få stryka en del på foten. Det var mina 2 cent av visdom. Håll till godo. Mycket fina lyft, för övrigt!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Tyckte du inte om mitt inlägg!!? Alex

rackempackem sa...

M-force: Tack för hjälpen. Är glad för all feedback jag kan få på tekniken. Om man inte har en coach så känns det som om det är oumbärligt med video!

Jonna sa...

Hej! Hitta din sida via min kollaga David. Bra kämparanda!
Lite hjälp då:
Knäböj: du tenderar att skjuta fram knäna väl mycket. lyft gärna tårna något så löser det sig nog.
Marklyft:
Massor av justerings tips...
General fel: du har munnen öppen och släpper därmed allt tryck du behöver i kroppen för att kunna stabilisera länden. Stå upp ta ett djupt andetag. Stäng munnen, hålla andan, dyk ner och lyft direkt!
Mindre tips:
Innan du lyfter:
1. Knip ihop långt ner mellan skuldrorna. Det kan hjälpa något att rotera fram armvecket.
2. Hitta anspänningen i hela kroppen innan du lyfter. Ungefär som om du börjar skjuta ifrån fast utan att ta i på riktigt. På så sätt justerar du din position och minskar risken att sträcka benen först.
I 110 kg lyftet är du långt ifrån korrekt ryggposition när du börjar lyfta. Ser ingen aktivitet i skuldror och länd. Stressa mindre prova tipsen ovan så har du snart lämnat den "lätta" vikten.

Lycka till!

Anonym sa...

Vet inte vad starting strength säger men via crossfit journal har jag lärt mig att huvudet ska fortsätta i en rak linje med ryggen. Du böjer ditt huvud bakåt även fast du tittar framåt.

rackempackem sa...

Jonna: Kul att du tittar in! Har följt din blogg ett tag nu. Tack också för att du tog dig tid och kom med matnyttiga tips.

anonym: har också noterat det vilket ska framgå av bildtexten, men jag missade en negation i brådrasket! tack ändå!

rackempackem sa...

edit: rättade till den där tappade negationen nu.