2009-04-28

Axelmakterna

Vad gör jag egentligen? Jo jag följer .com sedan en tid tillbaka. Det mest realistiska med tanke på planering/tillgång till gym, är att ligga en dag efter. Nackdelen med det är att man, mer eller mindre medvetet, kan börja "hålla igen" vissa pass/övningar pga att man vet vad som kommer dagen efter. För se hur jag gör med det framöver. Undantagen från detta upplägg är att jag ibland kör ett Starting Strength pass när andan faller på, företrädesvis Back Squat, och då gör jag en nerbantad version av dagens WOD efter det.

Detta är iallafall vad jag just nu försöker hålla mig till. Andra saker som pockar på uppmärksamhet är: HSPU - free standing och full ROM, ring övningar - max rep och weighted MU's. Max rep Pull Ups. Double under-träning (som helt har kommit av sig) Kettle Bell övningar och lek med min nyligen införskaffade 1 poodare.

Detta är ambitionen, eller fyrtornet som jag tafatt försöker navigera den gamla skutan efter.

Således:

Shoulder Press 1-1-1-1-1-1-1

20x5x3
30x3
35x3
40x2
-
45
47,5
50
55
60
62,5 (1RM PR)
65 (1RM PR)

Kändes oförskämt bra. Lite seg i axlarna på uppvärmningen men det gick över. Hade en semireligös upplevelse när jag lyckades avstå från att lägga på mer vikt på stången trots att jag skulle kunna tagit gift på att jag skulle få upp ett par pannor till. Så storsint jag är. Mot mig själv, mot min omvärld. Ödmjuk. Jag bryr mig liksom inte om prestationer!

Life is good!

8 kommentarer:

Fit 4 50 sa...

Hale to The Load! Bra pressat!

Bear sa...

Ser väldigt lätt ut, du behöver nog inte luta dig bakåt så där som du gör i början av lyftet. Bra jobbat!

David Englund sa...

Hur lätt som helst, har nog 70-72,5kg i dig redan nu!
Sorry björn, men jag måste säga emot dig, han flyttar faktskt bara bort hakan, kroppen är rätt stilla.

Om du dyker in när stången har passerat huvudet kan du lyfta ännu mer! Som sagt, jag tycker inte om att du har så lätt, jag kan trösta mig med att jag har 5 år på mig att ta mig till din form :)
Jag gillar att späningen byggdes upp med musik och förberedelse inför lyftet ;)

rackempackem sa...

Tack vänner för tipsen. Avsnittet om pressarna i Starting Strength har jag knappt bläddrat igenom än. Fick för mig att man skulle "luta" tillbaka lite gran. Ska läsa på. Bra que att skjuta in huvudet direkt, så fort stången har passerat, ska prova det. Kan värkligen rekommendera att göra en "OS entré" innan lyften. Kräver att gymmet har ett lämpligt "green room! dock.

Bear sa...

Tack för det Load, jag började tro att jag såg i syne, tyckte det var väldigt tydligt. Det syns att du är riktigt stark i axelpressen och kan höja mer än så, men det är ju roligt att skynda långsamt. Fler pr-dagar = fler roliga träningsdagar :)

rackempackem sa...

Men nu kvarstår emellertid frågan om huruvida man ska böja tillbaka kroppen lite gran eller om det bara ska vara en huvudrörelse? David?

David Englund sa...

Jag anser att man ska luta bak hela överkroppen, för att sedan dyka in med hela överkroppen "mellan armarna" ungefär som i botten på en kipping pullup. Då kan stången pressas rakt upp hela tiden och man flyttar kroppen runt stången så att säga.
Såg förresten nu att det var 7 år jag hade på mig att ta mig till din form ;)

rackempackem sa...

Tack David. 7 år.. jösses, du är ju bara barnet!