2009-04-08

Lunges, PU, SU WOD'en

"I threw out my earpiece and went flat out" - J. Ullrich

Gjorde måndagens attraktiva WOD i mitt kära hemgym. Som synes 30 Lunges på stället ist. för 100 ft walking lunges:

30 lunges
21 Pull-ups
21 Sit-ups
30 lunges
18 Pull-ups
18 Sit-ups
30 lunges
15 Pull-ups
15 Sit-ups
30 lunges
12 Pull-ups
12 Sit-ups
30 lunges
9 Pull-ups
9 Sit-ups
30 lunges
6 Pull-ups
6 Sit-ups

9:47

Mycket nöjd. Första metcon'en på ett tag där jag kända att jag hade lite gas i tanken. kollade aldrig på klockan utan körde bara på. Lunges blir snabbare och snabbare allt eftersom. Det värkar som det är en väldigt WU-beroende övning. Kan bli effektivare där. Strulade även med PU under första setet - försökte göra butterfly kip till att börja med men jag kom ur rytmen och gick över till vanlig. Strulade bort lite kraft där också. SU gick bra men är nog den svaga länken för mig fortfarande, blir väldigt långsam när jag är trött där. Filmade och formen ser bra ut, men pga mitt val av träningskläder, eller snarare avsaknaden av träningskläder så kan jag inte lägga upp den.

Återhämtade mig relativt fort och fick för mig att maxa HSPU. Det var ett tag sedan.

23 reps

Över min vildaste förväntan. Satsade på 17. Det lustiga är att jag tappade ballansen vid 23, har sannolikt ett par reps kvar i mig. Överföringen från skivstångsträningen den senaste tiden är löjligt markant.



8 kommentarer:

David Englund sa...

Bra metconnat och bra hspuat, lite bred hand isättning kanske om man ska syna något extra noggrannt! Kanske bara är vinkeln på filmningen? I Vilket fall, enorma ökningar, vilken potential!

V i k i t i k i t a v i sa...

David: vilken handisättning rekommenderas? Blir det för lätt/fusk med för bred?

Bear sa...

Bra jobbat! Förresten, har du tänkt att sälja lägenheten, snart har vi väl sett alla utrymmen från flera olika vinklar? Crossfit-mäklare liksom, keep it up! :)

David Englund sa...

Hehe, crossfit-lägenhet!

Helst ska man ju ha samma bredd som vid handstående, men underarmarna ska iaf vara vertikala i bottenpositionen för att få ett hyfsat ROM.

Fit 4 50 sa...

Fantastiskt HSPU'ande! Respect....

rackempackem sa...

Tack för fin respons!

Det där med placeringen av händerna i HSPU verkar vara en komplicerad nöt. Liksom med en del andra kroppsviktsövningar så kan det lätt bli lite godtyckligt. På CF-forumet är det vissa som förespråkar axelbredd vilket är mycket inexakt och flummigt tycker jag. Davids förslag om vertikal underarm verkar vettigare och lite lättare att verifiera. Undrar vad dom säger på CF-Games?

OPT och Ling visar dock här att ROM-jidder inte är något för riktiga atleter:

http://www.youtube.com/watch?v=cRSsgo0OjmU

http://www.youtube.com/watch?v=4eIEtxtYQ1k&feature=related

Martin Altemark sa...

23 oavsett breda händer är respekt!

Tycker minst vertikal underarm i bottenläget är en bra norm. Tycker artikeln (artiklarna, var ju två nummer) i performance menu av Greg Everett angående normer på olika övningar var rackarns bra. Om nån vill läsa dem kan dom dra mig ett mejl.

rackempackem sa...

Håller nog med om vertikal underarm. Men det intressanta är att några av mina första rep skulle passera som vertikal underarm men ju längre setet går så blir det liksom sämre, konstigt eftersom jag går lika djupt? Händer det något annat i kroppen när man blir trött som påverkar vinklarna?

Och Martin: Läser mer än gärna de där artiklarna!!!! Min mail är: graveload@gmail.com

Ha en fin påskdag!