2009-06-05

KRIS

Dead Lift 1-1-1-1-1-1-1

100-110-120-130-130-110-110

Ingen vidare känsla idag. Hade inte det där bettet i kroppen. Valde att lyssna på det och inte höja efter det första lyftet på 130. Förmodligen förnuftigt. Så fort det blir lite tyngre så är det komplett omöjligt att koppla in låren i själva lyftet. Arslet går obönhörligen upp först och vikten gå inte upp från backen för än ryggen är horisontell med golvet.

Vad i helvete ska jag göra åt det?

Måste jag helt enkelt hålla mig på lägre vikter och inte höja om formen klickar? Högre rep-serier med lättare vikt? Behöver jag specialträna vissa muskler? Löser det sig av sig själv? Om någon finner råd så är jag mycket tacksam. Postar antagligen någon video här på eländet under kvällen.

edit:

http://www.youtube.com/watch?v=mxluzD3p-fA

http://www.youtube.com/watch?v=b8a2iUBZDrc

http://www.youtube.com/watch?v=wWlVqmW6T3U

http://www.youtube.com/watch?v=ls7t26KjYS8


http://www.youtube.com/watch?v=LEgHCYQHXNM

7 kommentarer:

David Englund sa...

Har precis samma problem, haft det över ett år. Det där med att arbta med teknik på lätta vikter fungerade inte för mig, så fort det blev tungt igen så hände samma sak.
Det som hjälper mig lite är att pressa in stången med latsen ordentligt samt att dra vikten uppåt/bakåt. Fast som sagt, jag har fortfarande problem, det är därför jag ligger på samma 1RM som för ett år sedan. Kanske borde gå till en SL-klubb för lite hjälp?

Anonym sa...

När de bästa styrkelyftarna gör PR så drar de rätt mkt mer med rygg än med ben. Kanske är förklaringen att det är i vissa lägen musklerna blir som starkast för de flesta? Korsryggen blir starkare än djupt böjda knän? Tror också man behöver öva sin teknik ganska tungt för att det ska gå att tillämpa i PR. Reflektioner från BB

Bear sa...

Jag har iaf lärt mig på certifieringen att man ska sikta på att köra dagens max i mitten av ett gäng ettor, så där prickade du rätt! Man behöver inte börja med röven så himla lågt, även om jag själv gör det, och kom ihåg att lite får man tumma på formen när det gäller max. Kanske det att du strävar efter för lite perfekt genomförande?

rackempackem sa...

David: Tack för Q's! Tror också du har rätt i att det ända vettiga är att dra på sig en riktigt taight trikå och söka upp en bra SL-klubb.

Baby: Du har nog rätt. Men jag är intresserad av att gå i en riktning av att låren hjälper till lite mer. Särskilt i metcons. Funkar nog inte för 1RM PR dock.

Bear: Kul att du säger det. Har intuitivt kännta att det är vansinne att göra 7 max försök i Dead Lift. Rip skriver det i SS också. Ibland är det bara att använda huvudet och lyssna inåt. Tror du har helt rätt i att jag börjar med rumpan för lågt också. Ska prova att ändra det lite. Grattis till "auktoriseringen" BTW. Nu kan man vända sig till dig för "officiell hjälp".. Lägger upp videos nu för din bedömning!!

rackempackem sa...

Har editerat inlägget och lagt upp lite rörliga bilder på Dead Liften nu. Om någon vill hjälpa till med sina "Level 1"-skills. (läs martin o bear)

David Englund sa...

Hörru, jag tog faktiskt level 1 i september så man kan läsa mitt namn också där :)

Angående marklyften så ser det ut som du vill starta för lågt med höften, men hållerdeninte på plats. Du lyfter den t.o.m. innan en stången lyfter från golvet så att det blir ett rakt marklyft istället.
Testa starta med högre höft och så följ minaföregående råd. Håll in stång mer aktivt, dra stånen uppåt/bakåt. Då kommer det nog att gå bättre.

rackempackem sa...

David: inte meningen att såra dina kännslor! Men du kan ju trösta dig med att du har en mer PU än jag!

Tack för att du tog dig tid att titta. Tror absolut du har rätt i att jag ska börja med höften högre från början! Nästa gång!